Tunneling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Tunneling

Een electron met energie=30 eV valt links op een rechthoekige potentiaal barrière van 40 eV en breedte 0,1 nanometer. Klassicaal kan het electron nooit door de barrière en zal teruggekaatst worden maar kwantummechanisch is er een kleine kans dat men het eletron rechts van de barrière vindt. Men zal het echter nooit in de barrière vinden.Waarom niet?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Tunneling

Vanuit wiskundig oogpunt kun je het als volgt beredeneren:

Om uit te rekenen hoe groot de kans is dat het elektron door de barriere heen tunnelt, neem je het inproduct van de golffunctie vooraf (dus elektron aan de linkerkant) en de golffunctie achteraf (dus elektron rechts van de barriere). Hier komt inderdaad een kans uit, die niet gelijk is aan 0.

Om uit te rekenen hoe groot de kans is dat het elektron in de barriere is, neem je het inproduct van de golffunctie vooraf (dus elektron aan de linkerkant) en de golffunctie achteraf (dus elektron in de barriere). Wanneer je dit uitrekent, zul je merken dat dit inproduct 0 oplevert, dus er is geen kans om hem in de barriere aan te treffen. Dit komt doordat er geen golffunctie is die aan de Schrodinger vergelijking doet met de eigenwaarde 30 eV, gelokaliseerd in de barriere.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tunneling

Ik heb moeilijkheden met het inproduct. Zien we alles langs de x-as en laten we de potentiaalbarrière 40 eV beginnen op x=0. De verwachtingswaarde dat het electron links van de barrière zit is
\(\int_{0,1 nm}^{+\infty} x|\psi|^2 dx\)
waarbij
\(\psi\)
de golffunctie die hier een sinus is. De verwachtingswaarde in de barrière wordt op dezelfde manier berekend en de golffunctie is een exponentiële functie die continu is met de sinus links en rechts van de potentiaalbarrière.

Mijn vraag is wat is de energie van electron in de barrière en rechts van de barrière.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Tunneling

Ik snap niet helemaal waar je naar toe wil met je vraag, maar als kort antwoord op je laatste vraag: de energie van het elektron aan de rechterkant van de barriere is gelijk aan de energie van het elektron aan de linkerkant van de barriere, want hij kan geen energie verliezen; tunneling is een elastisch proces. De energie van het elektron in de barriere is niet te geven, daar je zelf in je eerste post al aanhaalde dat je hem nooit in de barriere zult vinden.

Reageer