Energie verlies niet geïsoleerde tank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Energie verlies niet ge

Indien een tank gevuld is met water aan 95°C: Is het energie verlies via de wanden van een niet geïsoleerde inox tank dan te verwaarlozen t.o.v. het energie verlies t.g.v. het verlies aan waterdamp? De verhouding vloeistofoppervlak t.o.v. het totale wandoppervlak is ongeveer 6.

Alvast bedankt.

Berichten: 2.746

Re: Energie verlies niet ge

ik denk het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Energie verlies niet ge

mvbeoefenaar schreef:Indien een tank gevuld is met water aan 95°C: Is het energie verlies via de wanden van een niet geïsoleerde inox tank dan te verwaarlozen t.o.v. het energie verlies t.g.v. het verlies aan waterdamp? De verhouding vloeistofoppervlak t.o.v. het totale wandoppervlak is ongeveer 6.

Alvast bedankt.
Verdampingswarmte van water is zeer groot(2256 kJ/Kg) en de afkoeling wordt bepaald door
\(Q=mc\Delta t\)
. Zeker in het begin zal er veel meer afkoeling zijn door verdampen.

Lees ook even http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Energie verlies niet ge

kotje schreef:Verdampingswarmte van water is zeer groot(2256 kJ/Kg) en de afkoeling wordt bepaald door
\(Q=mc\Delta t\)
. Zeker in het begin zal er veel meer afkoeling zijn door verdampen.

Lees ook even http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte


Even vergeten: Het water verliest ook energie door straling volgens de Stefaan-Boltzmann wet
\(I=\sigma T^4\)
waarbij I in J/sm² en
\(\sigma=5.7\cross 10^{-8}\frac{W}{m^2 K^4}{\)
, T in graden kelvin.

Zeker in het begin zal de verdampingswarmte ver de voornaamste afkoelingsfactor zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 8

Re: Energie verlies niet ge

Bedankt voor de reeds verstrekte info.

Nog even dit: ik zou graag het energieverlies via de wand berekenen indien de tank bv. 1 uur op 95°C wordt gehouden. Ik zou ook graag het energieverlies door verdamping gedurende diezelfde periode berekenen. De tank heeft een deksel maar is vrij aan de atmosfeer. De omgevingstemperatuur bedraagt +/- 20°C. Het is niet de bedoeling om een exacte berekening te maken (de verliezen tijdens het opwarmen van de tank zou ik buiten beschouwing willen laten). Het is enkel de bedoeling om na te gaan of het economisch verantwoord is om deze tank te isoleren. (Ik zie niet onmiddellijk een oplossing om de verdamping tegen te gaan.)

Ik heb op dit forum al een discussie teruggevonden waarbij werd verwezen naar een .xls bijlage met een berekeningsvoorbeeld i.v.m de verliezen via de wand maar ik weet niet hoe of waar ik die bijlage kan openen.

mvg

Reageer