[fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

Alweer eentje van Giancoli (Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel I)

Een U-buis staat in contact met de atmosfeer en bevat water dat zich langs beide kanten op dezelfde hoogte bevindt. Doe er een andere vloeistof bij (aan de ene kant) die zich niet mengt met water, dan zal het water aan de andere kant met 8,3 cm stijgen en zal het peil aan die kant 2,1 cm hoger staan dan het peil aan de kant waar je de vloeistof toevoegde. Hoeveel bedraagt de dichtheid van de toegevoegde vloeistof?

Mijn idee zou zijn:

De vloeistof wordt aan de ene kant 8,3 cm ingedrukt om het aan de andere kant 8,3 te laten stijgen, dus het peil aan deze kant zakt 8,3 cm door de druk, toch staat het peil hier maar 2,1 cm lager, dus de vloeistof heeft een 'lengte' van 14,5 cm (8,3 + (8,3 - 2,1)), vanaf het scheidingsvlak met het water tot aan het scheidingsvlak met de atmosfeer..

Ik dacht er aan om de formule P = P0 + rho*g*h te gebruiken, maar ik weet niet precies hoe...want ik weet eigenlijk niks, met die 14,5 cm ben ik namelijk niets (denk ik)...of was ik toch goed begonnen?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

Het is steeds met dezelfde formules en hetzelfde principe. Kijk met welke druk welk deel overeenstemt.

Een duidelijke tekening is al de helft van het werk. P0 speelt hier geen rol, want beide benen zijn open aan de atmosfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

Ja, dat krijg ik ook altijd van een vriend te horen die zeer goed is in fysica, maar toch kom ik met telkens dezelfde principes en dezelfde formules NOOIT de goede oplossing uit?

Ik weet maar 2 formules voor druk: F/A en rho*g*h....ik zou dus voor de tweede kiezen...maar ten eerste weet ik de hoogte niet, ten tweede weet ik niet hoe ik die formule moet gebruiken, gewoon getalletjes invullen (dus zelfs als de hoogte gekend zou zijn), lijkt me iets te eenvoudig en dat is fysica is veel, maar fysica is niet eenvoudig (sorry voor het sarcasme, maar na weken hetzelfde vak te leren, het nog altijd niet te kunnen en het volgend jaar mss niet eens nodig te hebben, terwijl ik het nu toch moet leren voor een stom rottoelatingsexamen, begrijp je wel waar het vandaan komt..)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

of was ik toch goed begonnen?
Je was prima begonnen. Nou nog afmaken: 14,5 cm onbekende vloeistof is in evenwicht met 16,8 cm water......
anakin.png
anakin.png (5.07 KiB) 912 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] dichtheid van vloeistof in u-vormige buis

Huh?? Ineens heb ik het gevonden! ;)

Ik had ook al tekeningen gemaakt, maar ik had niet stilgestaan bij het feit dat de vloeistoffen elkaar in evenwicht houden en dat ik dus de drukken aan elkaar gelijk kan stellen.

Pv = Pw

rhov = (rhow*hw)/hv = 1,14 E3 kg/m³, de juiste oplossing!

Heel erg bedankt!

Reageer