Springen naar inhoud

[wiskunde] bloedstalen

• Log in om te kunnen reageren

wisfys

wisfys

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 14:40

Acht verschillende en van elkaar te onderscheiden bloedstalen worden in twee groepen verdeeld om vervolgens onderzocht te worden in twee verschillende laboratoria, labo A en labo B. Een groep moet minstens één bloedstaal bevatten. Op hoeveel verschillende manieren kunnen de bloedstalen verdeeld worden?

• 254
  • 8
  • 7
  • 80
Verborgen inhoud
Antwoord A.

(Deze vraag herinner ik me van het toelatingsexamen op 7 juli 2009. Van de eerste drie antwoordmogelijkheden ben ik zeker, de laatste heb ik erbij verzonnen. Te doen: controleren of de vraagstelling ondubbelzinnig is.)

hoe kom je aan dit antwoord? want ik dacht 7 omdat je 6 verdeeld over 2 labo's
dus ik dacht:
A B
6 0
5 1
4 2
3 3
2 4
1 5
0 6

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 15:59

Ten eerste zijn er acht bloedstalen, niet zes.
Ten eerste zijn (6,0) en (0,6) niet mogelijk, want "een groep moet minstens één bloedstaal bevatten."
Maar als je dit aanpast kom je nog steeds op zeven mogelijkheden: (1,7);(2,6);(3,5);(4,4);(5,3);(6,2);(7,1)

Ten derde telt bijv. (1,7) niet als één mogelijkheid, want de bloedstalen zijn onderscheidbaar! Er zijn acht manieren om één bloedstaal aan groep A te geven. Dus bij de verdeling (1,7) horen acht verschillende mogelijkheden. Evenzo: bij de verdeling (2,6) horen Binom(8,2) mogelijkheden, bij (3,5) horen Binom(8,3) mogelijkheden, etc.
In totaal dus LaTeX mogelijkheden.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 16:27

Of (naar mijn mening) iets eenvoudiger: je kiest bij elk van de 8 bloedstalen uit één van de twee laboratoria: LaTeX . Je hebt er echter twee te veel geteld, want de twee situaties waarbij alle bloestalen naar één laboratorium gaan (A of B) zitten mee in deze berekeningen. Het uiteindelijke aantal is dus 254 mogelijkheden.

Zie ook hier.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 00:31

Dat is inderdaad eenvoudiger; in ieder geval sneller ;)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Florette

Florette

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2009 - 15:39

En wat is dan de uitgeschreven formule die we moeten gebruiken? Appart alle Binom berekenen en dan optellen?
Want de formule die je opschreef ken ik jammer genoeg niet onder die vorm...

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2009 - 16:21

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar eenvoudiger en sneller is mijn methode waarbij je enkel een machtsverheffing dient uit te voeren.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

carlosrosello

carlosrosello

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2010 - 15:24

Hoe zou je dit op het toelatingsexamen moeten uitrekenen? zonder rekenmachine etc.
kun je aub helpen daarmee?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2010 - 09:38

Machten van 2 is toch niet zo moeilijk 2² = 4, 2³ is 8 dus 2^6 = 8² = 64 enz. Dat zou moeten lukken tot zeker 2^10; zonder rekenmachine.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures