Rustenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 46

Rustenergie

In de speciale relativiteitstheorie wordt de totale energie van een deeltje gegeven door E=mc², waarbij m de relativistische massa is. De totale energie wordt gegeven door de som van de kinetische energie en de rustenergie, waarbij de rustenergie gegeven wordt door: Eo=moc² (mo is de rustmassa). Is het nu juist om te zeggen dat de potentiële energie een deel is van die rustenergie? (Aangezien de totale energie de som van de kinetische en potentiële energie is.) Zo ja, is dan de rustenergie gelijk aan de som van alle potentiële energieën?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Rustenergie

De totale energie wordt gegeven door de som van de kinetische energie en de rustenergie
Dit is correct.
(Aangezien de totale energie de som van de kinetische en potentiële energie is.)
Dit niet. Als deze uitspraken beide correct zouden zijn, volgt er automatisch uit dat rustenergie=potentiële energie. Het concept 'potentiële energie' heeft in de speciale relativiteit geen goede betekenis (tenzij je er een aan kunt geven natuurlijk, maar het wordt i.h.a. niet gedaan).

Zie ook hier.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 46

Re: Rustenergie

Ok, maar dat vindt ik dan toch verwarrend. Neem nu volgend voorbeeld van uit de Engelstalige wiki:
Whenever energy is added to a system, the system gains mass.

A spring's mass increases whenever it is put into compression or tension. Its added mass arises from the added potential energy stored within it, which is bound in the stretched chemical (electron) bonds linking the atoms within the spring.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80 ... quivalence)

De veer krijgt dus meer potentiële energie, waardoor de massa dus stijgt met m=E/c². Maar volgens de formule Etot=Ekin+Erust blijft de energie constant! (Kinetische energie stijgt niet.)

Verder vond ik ook nog op die wiki-pagina:
In relativity, all of the energy that moves along with an object adds up to the total mass of the body, which measures how much it resists deflection. Each potential and kinetic energy makes a proportional contribution to the mass.
Dan kan het toch niet anders dan dat die potentiële energie iets met die rustenergie te maken heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rustenergie

steven01 schreef:
Dan kan het toch niet anders dan dat die potentiële energie iets met die rustenergie te maken heeft?


Potentiële energie heeft te maken met relativistische massa. Zoals een geladen batterij ook meer relativischtische massa heeft dan een lege batterij.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Rustenergie

Potentiële energie heeft te maken met relativistische massa.


En zo komen we weer op het lastige probleem waar die energie zich bevindt... Is dat wellicht met een gravitoelektromagnetische benadering op te lossen? Dan kan je de zaak op analoge wijze aan het elektromagnetische geval behandelen. Helaas gaat dat mij vooralsnog boven mijn pet.

Reageer