Kan linux files beschadigen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Kan linux files beschadigen?

Graag had ik met linux (waarschijnlijk redhat) een klein ftp servertje opgezet om mijn bestanden te backupen.

Echter kan het dat mijn windows files beschadigen door die daar op te saven? Ik weet dat bvb een tekst file in linux op een andere manier einde regel marker heeft dus als ik nu een tekst bestand van windows naar mijn linux computer stuur daar eventueel zo openen en nadien terug op mijn windows computer open gaat dit dan zonder meer?

Of moet ik een aantal voorzorgen nemen en zo ja welke? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kan linux files beschadigen?

Een FTP verbinding kan in ASCII of binare modus zitten. In ASCII mode willen bepaalde bestanden (met name binaire bestanden) niet goed overkomen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kan linux files beschadigen?

Mag ik vragen waarom ftp? Het is een nogal "oud" en niet altijd even intelligent of veilig protocol.

Zoals hiervoor opgemerkt: Als je vergeet om dingen als "binary" te up-/down-loaden (ipv als acsii) kan het inderdaad tot dataverlies (beschadigde files) leiden.

Zou een network file system (samba, NFS, AFS, whatever else) niet handiger zijn in de meeste gevallen? Of wellicht ssh/scp/sftp?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2.589

Re: Kan linux files beschadigen?

De reden dat ik voor ftp zou gaan is omdat dat overal beschikbaar is. Eventueel uploaden via een html context beter?

Volstaat het er voor te zorgen dat alles in binaire overdracht gebeurd plus dat de files niet geopend en gesaved worden op de Linux machine zelf.

Groeten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kan linux files beschadigen?

Altijd binary is volgens mij wel verstandig tegenwoordig.

Als de files niet "geopend" of "gesaved" kunnen worden in linux dan kun je er bar weinig mee... je ftp server draait namelijk onder linux en zal dus zowel files moeten kunnen openen, bewaren en zelfs nieuwe files kunnen maken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2.589

Re: Kan linux files beschadigen?

Als de files niet "geopend" of "gesaved" kunnen worden in linux dan kun je er bar weinig mee... je ftp server draait namelijk onder linux en zal dus zowel files moeten kunnen openen, bewaren en zelfs nieuwe files kunnen maken.
Natuurlijk moet die gesaved kunnen worden maar wat ik hiermee bedoel is dat je ze niet vanuit linux mag kunnen openen, dus slechts wijzigen op een windows computer en dan terug binair versturen.

De veilige oplossingen die jij aanhaalt kan je die vanaf iedere windows computer zonder meer gebruiken, zoals je ftp kan gebruiken uit elke file explorer?

Reageer