Dubbele spleet experiment uitvoeren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Dubbele spleet experiment uitvoeren

Ik wil graag het dubbele spleet experiment uitvoeren maar ik vermoed dat je dat in vacuum moet doen om de interferentiegolven niet te verstoren, zijn er toch mensen er in geslaagd dit experiment thuis uit te voeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Dubbele spleet experiment uitvoeren

Ik wil graag het dubbele spleet experiment uitvoeren maar ik vermoed dat je dat in vacuum moet doen om de interferentiegolven niet te verstoren, zijn er toch mensen er in geslaagd dit experiment thuis uit te voeren?
Als je puur het interferentie-patroon wilt zien, kun je door zo'n zelfgemaakte dubbele spleet kijken in de richting van een spleetvormige lichtbron. Maar het projecteren zal lastiger zijn. Vacuum is niet nodig, denk ik.

Ik heb het ooit gedaan met inkt op een microscoopglaasje door in die inkt met een scherp mesje 2 krassen heel dicht bij elkaar te zetten.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Dubbele spleet experiment uitvoeren

ok bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Dubbele spleet experiment uitvoeren

Ik heb dit jaar in het labo zelf ook het dubbelspleet experiment uitgevoerd en vacium is zeker en vast niet nodig!!

Het dubbelspleet experiment gaat hem over de golf eigenschap van licht. Dus gaat het om het interferentie patroon dat je zult waarnemen op het scherm. Nu om het dubbelspleet experiment zelf thuis te oefenen zal niet zo makkelijk zijn aangezien de afstand tussen de spleten in de zelfde groot orde is als de golflengte van licht waar je mee wilt expirimenteren. de afstand tussen de spleten waarmee ik heb gewerkt zijn: 0,25 mm en 0,04 mm. dus zoals je ziet is het bijna onmogelijk om zelf zo een spleet te maken. Wat je wel kunt doen is werken met een simulatie programma.

zoals dit http://www.walter-fendt.de/ph14nl/doubleslit_nl.htm

Weet ook dat je bij dit experiment het fenomeen diffractie zult waarnemen. Waarbij je zult zien dat niet all "heldere vlekken" niet even helder zullen zijn. Dit heeft te maken met de buiging van de golf wanneer deze de spleet passeert.

Reageer