[chemie] thermochemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

[chemie] thermochemie

hallo,

Ik ben met thermochemie bezig, en begrijp een vraag helemaal niet.

Het betreft de volgende:

als ik 20 L SO3 gas oplos in 1000g water van 20°C wat wordt dan de temperatuur van de oplossing?

(Cs van de oplossing bedraagt 4,18 J/°C.g). Verwaarloos de gewichtstoename van de oplossing, te wijten aan SO3.

Het zuuroxide reageert met water tot zwavelzuur. de reactie-enthalpie (hier dus gelijk aan de reactiewarmte Q) bedraagt -227 kJ/mol SO3.

het negatieve teken is afkomstig van het feit dat thermochemici een negatief teken plaatsen voor een reactie waar arbeid op de omgeving wordt uitgevoerd (exotherm). Ik weet deze formule: Q = H (enthalpie) = m. Cs. T

of ook Q = n. Cn. T (voor molaire berekeningen).

Bij fysica hadden we ook zo'n dingen gezien, alleen vanuit fysisch standpunt dan. Daar lukte alles. Hier echter stoot ik altijd wel op een probleem.

Kan iemand me de goeie weg ophelpen? dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] thermochemie

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie] thermochemie

Om het simpel te zeggen: bij het oplossen van de SO3 in water komt er warmte vrij welke het water (de oplossing) opwarmt van 20 oC naar ....

Als je eerst berekent hoeveel warmte er vrij komt dan is daarna de temperatuurstijging van de oplossing eenvoudig te berekenen
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer