De zoekfunctie

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 182

De zoekfunctie

Ik maak regelmatig gebruik van de zoekfunctie op het WSF, al is het maar om geen dingen te typen die een ander al gepost heeft..


Maar ik kan er niet zo goed mee overweg. Concreet voorbeeld: ik was een bericht aan het typen en wilde linken naar het ''sneller denken'' topic in het WSF cafe. Ik wist zo 1,2,3 niet meer waar het stond, dus gebruikte ik de zoekfunctie en zocht op 'sneller denken''. Het topic dat ik bedoelde stond pas op de derde pagina. Blijkbaar waren topics als het ''muziektopique'' en ''vertel eens wat over jezelf'' vele malen relevanten voor mijn zoekopdracht, zij stonden namelijk wel bovenaan in de zoekresultaten.


Zo gaat het vaker: ik krijg zoekresultaten terug die verre van relevant zijn voor mijn criterium. Ook wanneer ik de ''zoek in dit forum'' o.i.d. functie afvink.


Nu begrijp ik dat een computer niet altijd 'begrijpt' dat het ene topic bruikbaarder voor mijn zoekcriterium is dan het andere, maar in mijn voorbeeld was er een 100% overlap tussen mijn zoekopdacht en de topictitel en -omschrijving.


Zoals gezegd, zo gaat het vaker. Dat is jammer, want het forum wordt meer volledig gebruikt wanneer in topics naar andere relevante topics wordt verwezen. Zo kan je de kennis gebruiken waar al tijd en energie in gestoken is.


Kan ik gewoon niet met een zoekfunctie omgaan? Ligt het bij het zoeksysteem? Zijn er meer mensen die dit herkennen?


(het kan natuurlijk zijn dat dit topic al bestaat. times two, times three. Ik heb het met de zoekfunctie echter niet kunnen vinden (ironie))
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: De zoekfunctie

Misschien is de Google zoekfunctie toch niet zo perfect als werd gedacht. Waarom die andere topics relevanter waren zou ik niet weten, maar het kan zijn dat er gewoon vaak ´sneller denken´ instaat.


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: De zoekfunctie

Dankjewel voor je reactie.


Zeker in raad-het-dingetje-topics kan ik me voorstellen dat er vaak ''ik denk'' in de berichten staat. Het sneller denken topic was echter een voorbeeld, ik kom het probleem van twijfelachtige relevantie veel vaker tegen. Of dat een topic niet gevonden wordt waarvan je zeker weet dat het bestaat en niet op slot is o.i.d.


De eerste vraag is dus hoe het kwam, maar ik vind het ook interessant te weten hoe prevalent dit -probleem- is. Misschien was dit zoiets waarvan, wanneer ik het aankaart, velen zeggen ''ja dat zit inderdaad niet helemaal lekker''. Dan is dat ook weer boven tafel en kan er misschien wat aan gedaan worden.

In het geval dat het aan mij ligt geldt ook dat iemand me misschien kan wijzen op wat ik verkeerd doe. Win-win dus.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 8.614

Re: De zoekfunctie

Als "sneller denken" in de titel staat, dan helpt het om het vakje voor "Alleen in de titel" aan te kruisen. Voor een uitgebreidere handleiding van onze zoekfunctie met meer tips, klik hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De zoekfunctie

Maar ik kan er niet zo goed mee overweg. Concreet voorbeeld: ik was een bericht aan het typen en wilde linken naar het ''sneller denken'' topic in het WSF cafe. Ik wist zo 1,2,3 niet meer waar het stond, dus gebruikte ik de zoekfunctie en zocht op 'sneller denken''. Het topic dat ik bedoelde stond pas op de derde pagina. Blijkbaar waren topics als het ''muziektopique'' en ''vertel eens wat over jezelf'' vele malen relevanten voor mijn zoekopdracht, zij stonden namelijk wel bovenaan in de zoekresultaten.
Als ik gewoon aan de top van de pagina (link zoeken, zelfs zonder gebruik van extra opties): "sneller denken" intoets (noteer de aanhalingstekens die beide termen bij elkaar houden) krijg ik dit:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...=sneller+denken

1) De zoekfunctie waarom heb ik er ruzie mee? = de topic van deze pagina zelf.

2) Sneller denken = de topic die je zoekt

3) en verder = lagere relevantie.
Eric

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: De zoekfunctie

Kan ik gewoon niet met een zoekfunctie omgaan? Ligt het bij het zoeksysteem? Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Welke zoekfunctie gebruik je precies? De opties:
  1. Rechts boven kan je kiezen voor "Zoeken", waarbij een klein veldje zich opent

    Hieronder staat een link "meer opties". Daarmee kom je op een pagina met deze opties:
  2. Google zoeken

    Hiermee gebruik je Google, maar worden alleen resultaten getoond die op www.wetenschapsforum.nl staan
  3. Uitgebreid zoeken

    In principe gebruik je nu dezelfde methode als a, maar dan met meer opties. Hier kan je ook klikken op "Help geavanceerd zoeken", waar je wat extra mogelijkheden kunt vinden.
Bij a en c is het van belang dat je, wanneer je meerdere zoektermen gebruikt, je een "+"-teken voor ieder woord plaatst (behalve voor het eerste woord, daar is dat niet nodig). E.Desart gebruikt die bijvoorbeeld ook in zijn post hierboven.


Voor deze en andere tips kan je terecht in onze helpsectie (klik rechts boven op "Help", daar zie je een document Algemeen: Zoeken naar topics/berichten


Hopelijk heb je hier iets aan!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: De zoekfunctie

@ Miels


Ik gebruik inderdaad optie A. Het gaat dan om zoekopdrachten naar een topic waarvan ik weet dat het bestaat e.d.


Wat je zegt over het + teken is erg gunstig. Ik wist wel dat je allerlei tekens kan gebruiken (+,-,* enzo) maar niet dat dat ook buiten google werkt.


Dankjewel voor je post, same goes for previous posters.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: De zoekfunctie

Overigens, mocht methode a niet (goed) werken, dan kan je het dus ook altijd nog met b proberen. Of als je een lange lijst met resultaten krijgt is er via methode c ook nog een beperking aan te geven met betrekking tot de fora waarin gezocht moet worden.


Graag gedaan!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: De zoekfunctie

Miels, was een tijdje geleden de standaard zoek functie (a dus) overgezet naar Google?


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 8.614

Re: De zoekfunctie

Het plan om dit te doen was er in ieder geval (vandaar ook deze topic), maar ik denk niet dat dit al gebeurd is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: De zoekfunctie

Bedankt allemaal in ieder geval ;)
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: De zoekfunctie

was een tijdje geleden de standaard zoek functie (a dus) overgezet naar Google?
Klint heeft het bij het juiste eind:


Het plan om dit te doen was er in ieder geval (vandaar ook deze topic), maar ik denk niet dat dit al gebeurd is.
Dat was (en is nog steeds) de intentie, maar het is nog niet gedaan.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer