[wiskunde] homogeen stelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Het is een terugverwijzing naar post 27 van deze topic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

de Hier werkt nt
Toch wel, maar ik heb het min of meer herhaald in m'n vorig bericht.

Je moet zelf ook iets meer moeite doen, vanzelf gaat het niet lukken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

ik weet dat je denkt dat ik alleen een uitkomst wil omdat ik het nt wil oplossen. Maar terwijl ik mijn vragen stel ben ik ht ook aan het oplossen maar het lukt nt.ik weet het nt. Ik weet nu wel dat ik x,y en z mt zoeken maar in onze schrift doen we dt met behulp van oneindig. Wat mt ik hier doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Ik weet nu wel dat ik x,y en z mt zoeken maar in onze schrift doen we dt met behulp van oneindig.
Leg dit eens duidelijker uit, ik weet niet wat je bedoelt met "doen met behulp van oneindig".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

awel we zeggen bijvoorbeeld dat x= oneindig (wij gebroeken een griekse letter ervoor)

dan zeggen we bijvoorbeeld y= 2 keer oneindig.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Je bedoelt het symbool voor oneindig (Grieks...?), dus
\(x = \infty\)
en
\(y = 2 \infty\)
? Dat lijkt me heel vreemd...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

het teken die wij gebruiken(een andre teken) is een parametre en het is gelijk aan oneidige oplossingen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Dat is al logischer, maar dat staat niet voor "oneindig". Zoals ik voorheen al zei, zal je in het algemeen een oneindig aantal oplossingen hebben bij zo'n 2x3-stelsel. Je kiest dan een onbekende als vrije onbekende (bijvoorbeeld z = ..., dit kan een Griekse letter zijn zoals lambda:
\(\lambda\)
) en je lost de andere onbekenden (x,y) op in functie van die vrije onbekende. Dat kan je hier ook doen, dus x en y oplossen in functie van z (die je een andere naam geeft).

Dit staat nog allemaal los van de parameter a die in je stelsel zit. Die zal ook gewoon in de oplossingen voor x en y zitten. Alleen zou het kunnen dat voor sommige waarden van a, er geen oplossingen zijn (strijdig stelsel). Je kan dit "zien" (lees m'n vorige berichten nog eens na) door de coëfficiënten te vergelijken, of je kan ook hier matrices/determinanten op loslaten. Kijk eens na hoe jullie gelijkaardige oefeningen hebben opgelost.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

ik heb in heel mijn cursus doorgeblader zo een oefening waarbij een a nog in staat hebben nooit gemaakt.

ik denk dat a verschillend moet zijn van -1?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Dat is in elk geval een "speciaal geval", want voor a=-1 krijg je:
\(\left\{ \begin{array}{l} x - y + z = 0 \\ x - y + 2z = 0 \\ \end{array} \right.\)
Dit is een probleem (zie je waarom?), tenzij z=0 (zie je waarom?).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

ja natuurlijk want het is dan strijdig. Dus a mt gelijk zijn aan nul en dan invullen en dan bekom je een nieuwe stelsel

x+z=0

x-y+2z=0

daarna bijvoorbeeld z gelijk stellen aan lambda neen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

ja natuurlijk want het is dan strijdig. Dus a mt gelijk zijn aan nul en dan invullen en dan bekom je een nieuwe stelsel
Hola... Het is niet omdat a=-1 een "speciaal geval" is, dat de enige andere mogelijkheid a=0 is... Nee hoor, a mag dus eender wat zijn, behalve -1. Voor alle a verschillend van -1, kan je het stelsel nu verder oplossen - met een onbekende vrij te kiezen, bijvoorbeeld z gelijkstellen aan lambda.

Vervolgens moet je het geval a=-1 even apart nagaan (het stelsel is niet altijd strijdig!), lees m'n vorig bericht daarvoor nog eens.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

hmm dan is z=lambda

x=-lambda?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

Als je z gelijkstelt aan lambda, wordt het stelsel een 2x2 in de onbekenden x en y:
\(\left\{ \begin{array}{l} x - y + z = 0 \\ x - y + 2z = 0 \\ \end{array} \right. \to \left\{ \begin{array}{l} x + ay = - \lambda \\ x - y = - 2\lambda \\ \end{array} \right.\)
Je lost dit op met de methode die jullie moeten gebruiken, of een methode naar keuze als je mag kiezen (met matrices, determinanten, substitutie, combinatie, ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] homogeen stelsel

ik beko x= lambda/a?

Reageer