Springen naar inhoud

Interferometer

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 20:09

weet iemand hoe de ineter ferometer exact werkt, ik snap namelijk niet waarom de ene straal na de splitsing exact een halve cycli met de andere verschilt waardoor interferentie optreed.

hier is een afbeelding van het toestel:http://www.interferometry.com/wp-content/uploads/2007/12/sagnac_interferometer.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 20:16

Verplaatst naar optica.

Er zijn tal van interferometers die op verschillende werkingsprincipes berusten. Je plaatje verwijst naar een Sagnac-interferometer, bedoel je die? In dat geval ontstaat een faseverschil omdat er een tijdsverschil ontstaat tussen de twee golven (die in tegengestelde richtingen door de structuur gaan): de ene heeft de rotatie "mee" en de andere "tegen", hierdoor leggen ze de volledige rotatie in verschillende tijden af.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 20:37

ik ken nu zo goed als niets van golfmechanica maar beide stralen leggen toch dezelfde afstand af en of ze de rotatie wijzerzin of omgekeerd maken betekent toch niet dat ze er langer over doen en dus de straalsplitser op verschillende tijden passeren.

ze leggen toch beide dezelfde afstand af maar alleen langs een andere weg.
de straal die wijzersin gaat heeft wel een weerkaatsingmeer, kan het daar iets meet te maken hebben?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 20:40

Hou je er rekening mee dat het geheel in (een ronddraaiende) beweging is? De afstanden zijn daardoor niet gelijk. Zie eventueel hier voor meer uitleg. Of misschien gebruik je wel dit plaatje, maar doel je op een ander type interferometer...?

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 12:20

ah ok ik snap het, de interferentie treed alleen op als het toestel in beweging is.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 12:46

Bij dit specifieke type (Sagnac) wel, maar er zijn ook andere types...!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures