[wiskunde] functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 93

[wiskunde] functie

bereken het getal a in de functie y= x+ 1/(x+a) zodanig dat de abscis van het minimum het dubbel is van de abscis van het maximum. Maar ik weet nt wat abscis betekent. Kan iemand het me uitleggen aaubbb

Re: [wiskunde] functie

abcis = x-coördinaat,

ordinaat = y-coördinaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

ah ja oki danku sorry dat ik wiskunde nt bij heb geschreven ik wist nt waar het moet. Moet ik de afgeleide zoeken en dan een bespreking geven en daar de max en aflezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Aangezien je het minimum en maximum zal nodig hebben, is het een goed idee om de afgeleide te berekenen.

Maar in plaats van zo stap voor stap iets te vragen en te doen (zoals bij je vorige topic): probeer eens eerst na te denken over een hele strategie. Dat begint met de vraag te herlezen tot je die helemaal begrijpt. Heb je dan een idee van welke stappen je kan doen, wat je moet berekenen en hoe? Daarna kan je beginnen met rekenen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

ah hah neeen al de vragen die ik stel heb ik al geprobeerd en de stappen opgeschreven. Bijvoorbeeld wat ik juist heb gezegd heb ik al uitgewerkt ik wil gewoon weten of dat juist is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Ja, maar je kan misschien beter in een keer je hele oplosstrategie eens tonen. De afgeleide is nuttig, maar wat doe je ermee? En dan? Enzovoort...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

ik kan de nulpunten nt vinden ik krijg:

y'=((x+a)'2-1)/(x+a)'2

Dan zoek je de nulpt om ze in een tekenbesprekint t zetten. Maar ik kan de nulpt nt vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Het wordt wel heel verwarrend als je het accent voor afgeleide (logisch) én machtsverheffing (niet zo logisch... gebruik ^) gaat gebruiken. Voor de nulpunten: teller gelijkstellen aan 0 en oplossen naar x...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

haha ja das waar van die teken sorry. dus ik krijg (x+a)^2=1moet ik dan 1 ook tot 2 verheffen ?



x+a=1

x=1-a?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Als (x+a)² = 1, dan is x+a=1 of ... Je vergeet nog iets. Zo vind je twee nulpunten (gelukkig maar, een voor een maximum en een voor een minimum).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

ja dan nog nulpt noemer is -a

maar bij de tekenbespreking moet ik met + beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Nulpunt, noemer, -a? Nee...

Uit (x+a)² = 1 volgt x+a = 1 maar ook nog de mogelijkheid x+a = ...?

Anders helpt dit misschien: x² = 4, niet alleen x=2 voldoet, maar ook?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: [wiskunde] functie

-2 dus ook -1 dan bekom je eerste nulpt x=1-a en x=-1-a. Maar je mt toch ook nulpt noemer zoeken vr de bespreking?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functie

Nee, een breuk wordt 0 wanneer de teller 0 wordt en de noemer niet. Je moet dus in feite wel controleren of de noemer niet 0 wordt in deze twee punten, maar dat is niet het geval. Nu weet je dat een van de gevonden nulpunten overeenstemt met het maximum en het ander nulpunt met het minimum. Even uitzoeken welke waarbij hoort...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer