Kan je ziek worden van een airco?

Moderator: ArcherBarry

Kan je ziek worden van een airco?

Nou ik heb dus sinds gisteren last van wat keelpijn, hoofdpijn en ook wat hoesten. Lijkt dus op het begin van een keelontsteking.

Nu is het de laatste weken zo warm geweest dat ik dacht dat je dan gewoon niet meer ziek kon worden. Toch zeker geen keelpijn. Maar nu hebben ze me toch liggen. Nu hebben er al enkele mensen mij gevraagd of ik vaak in ruimtes zit met airco. Ja dus. Op het werk hebben ze airco en ook in de auto heb ik airco. Enkel thuis niet dus. Dus mijn vraag:

Dat je van airco een stijve nek kan krijgen had ik al ondervonden, maar kan je er ook ziek van worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Een ontsteking krijg je door een virus of bacterie. Mogelijk dat de airco door luchtstroming meewerkt aan het verspreiden van ziektekiemen. Een filter van een airco is mogelijk een goede verblijfplaats voor ziektekiemen. Van koude luchtstroming an sich krijg je geen ontsteking.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Dat dacht ik wel. Ik was nogal snel om te zeggen dat het helemaal niet van die airco kon zijn. Ik was er namelijk bijna zeker van dat je een virus of bacterie nodig had. Maar omdat ondertussen meer en meer mensen over die airco beginnen, begin ik nu zelf te twijfelen.

Berichten: 128

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Als de airco verkeerd wordt gebruikt kunnen er algen en/of bacterien groeien op de verdamper wat een lichamelijke reactie teweeg kan brengen als je daar gevoelig voor bent. Dit wordt over het algemeen ervaren als een kleine verkoudheid of een wat ´grieperig´ gevoel.

Temperatuurverschillen tussen buiten en binnen de auto zijn funest; ze vergen zoveel energie van het zenuwstelsel dat ze hoofdpijn en misselijkheid kunnen oproepen.

Om dit te verhelpen moet je de airco zo instellen dat het temperatuurverschil met de buitenlucht maximaal vijf graden is. Ook moet je veel water drinken tijdens het autorijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Temperatuurverschillen tussen buiten en binnen de auto zijn funest; ze vergen zoveel energie van het zenuwstelsel dat ze hoofdpijn en misselijkheid kunnen oproepen.


Maar aangezien je hierdoor geen virus of bacterie oploopt zal je geen keelontsteking ontwikkelen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 128

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Temperatuurverschillen tussen buiten en binnen de auto zijn funest; ze vergen zoveel energie van het zenuwstelsel dat ze hoofdpijn en misselijkheid kunnen oproepen.


Maar aangezien je hierdoor geen virus of bacterie oploopt zal je geen keelontsteking ontwikkelen.


Nope dat heeft toch meer met bacterien te maken.

Berichten: 402

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Van airco kan je zeker verkouden worden (in ieder geval de symptomen er van vertonen). Dat komt omdat je te maken krijgt met temperatuurverschillen. Als je de auto uitstapt waar de airco aanstond voel je dat meteen. Ook blaast een airco droge lucht waarvan je keel droog wordt en je een beetje keelpijn kan krijgen.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Keelontsteking kan je echter krijgen van bacterieen die permanent in je lichaam wonen, daarvoor is dus niet altijd een externe besmettingsbron nodig, een verlaging van de weerstand (bijv. door temperatuurverschillen) kan al genoeg zijn. Als ik slaaptekort heb krijg ik ook vaak last van mijn keel.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Als ik het dus goed begrijp zou die kater van vrijdagnacht er meer mee te maken kunnen hebben dan de airco :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Het een sluit het ander niet uit. Ze kunnen beiden een rol spelen. De combinatie van de 2 heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat je een keelontsteking krijgt.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Kan je ziek worden van een airco?

ik slaap snachts vaak met de airo en ik heb gemerkt dat als ik wakker word dat er heel veel kou in me lichaam zit, als ik bijv mijn armen beweeg doet het vreselijke pijn ( soort spierpijn).

en ik word er wel degelijk ziek van , zoals nu ben ik strontverkouden door de airco van snachts en als ik het te vaak doe krijg ik na een tijd ook keelpijn:(

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Een airco creëert omstandigheden waaronder je vatbaarder bent voor ziektes/ontstekingen: droge en koude lucht. Dit is niet goed voor je keel, want het verlaagt de weerstand op die plaats. Ook werkt het irriterend. Net als in de winter eigenlijk. Gebruik met mate dus, en zet hem niet te koud.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Is het niet ook zo dat airco heel droge lucht door de kamer laat stromen, hierdoor raken slijmvliezen (tijdelijk) uitgedroogd, waarna ze dus weer extra gaan produceren --> verkoudheid.

Dat dacht ik eigenlijk altijd :shock:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Airco en tocht zorgen voor een lichte afkoeling van je lichaam. Vaak heeft dat geen gevolgen. Soms is dat net voldoende om een infectie over de drempel te helpen. Dat is juist het moment dat de verdedigingswerken niet optimaal zijn.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 4

Re: Kan je ziek worden van een airco?

Hallo,

Is er iemand die mij uitgebreide informatie kan verschaffen over ziektekiemen en airco? Op mijn werk staat de airco namelijk heel erg hard aan. Het is steenkoud, het waait heel erg hard ( het lijkt wel een windtunnel ) en inmiddels zijn er, mijzelf inbegrepen, al 12 mensen geveld door de griep. Het is nog vroeg in het jaar en die ellende begind nu al. Dus ik zou het heel erg verwelkomen als ik hier uitgebreide informatie over zou kunnen krijgen om mee te nemen naar het werk,zodat ik daar de mensen op kan wijzen, en er uiteindelijk anders met die airco omgegaan zal worden.

Bijvoorbaat dank, Anka

Reageer