[regeltechniek] proportionele actie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[regeltechniek] proportionele actie

Hey,

ik zit al een tijdje met een vraag over de proportionele actie van een PID-regelaar..

in mijn cursus staat dat het grootste nadeel van de P actie is dat de wenswaarde nooit bereikt kan worden.

even een quote uit mijn cursus:

"Eigenlijk valt ook dit weer perfect intuïtief aan te voelen. Opdat het proces iets als uitgang zou geven moet het uiteraard een ingang krijgen. Nu zal volgens de regelstrategie in figuur 8.4 (schema waar simpelweg een P regelaar voor het proces hangt) er enkel iets naar het proces gestuurd worden als er een fout is. Op die manier valt de fout uiteraard moeilijk op nul te krijgen."

achter het proces is er een link van de output direct naar de input om daar dan het verschil of de fout dus naar de P-regelaar te sturen.

Ik kan maar niet snappen waarom die fout niet totaal kan weggewerkt worden.. zolang er een fout is zal die toch naar de ingang gestuurd worden? en daar dan versterkt worden door de P regelaar en naar het proces gestuurd worden?

iemand?

thx!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [regeltechniek] proportionele actie

Bij een P regelaar is een afwijking van het setpoint (wenswaarde) nodig om een output te krijgen die gebruikt kan worden om iets (bijvoorbeeld de opening van een regelklep) te sturen. Zou er geen afwijking van het setpoint zijn dan is er geen signaal.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer