Mol concept

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Mol concept

Hey,

vraagje. Hoe zie je nou eigenlijk wat juist de molverdeling is van twee stoffen in een mengsel?

bvb. X mol + Y mol = Z mol.

Ik kan me inbeelden dat dit wel van belang is in de chemiewereld ;) en ik weet het niet (toch niet meer)!

Tips zijn altijd welkom!

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

Kun je een concreet voorbeeld geven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mol concept

geen probleem.

Neem nu stikstofmonoxide (NO) = 8,40 mol.

Hoeveel mol stikstof en hoeveel mol zuurstof?

nu, waarschijnlek heb je de molaire massa ook nodig. Hier van NO = 30,0061

;)

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

Mogelijk begrijp ik je probleem niet zo goed, maar de molverhouding tussen N en O in NO is gewoon 1:1. Er zit dus evenveel mol N als O in.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mol concept

Ik bedoelde eigenlijk stikstof en zuurstof geschreven als volgt: N2 en O2.

Maar dan zou je om 8,40 mol No te produceren dus gewoon evenveel N2 als O2 nodig hebben of?

Dat zou toch te gemakkelijk zijn?

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

De reactie
\(\mbox{N}_2 + \mbox{O}_2 \leftrightharpoons 2\ \mbox{NO}\)
is endothermisch en gaat enkel door bij zeer hoge temperaturen, maar dat terzijde. In NO zit geen stikstof- of zuurstofgas, maar stikstof- en zuurstofmoleculen (afkomstig uit de gassen als de NO volgens bovenstaande reactievergelijking geproduceerd is).

Wat je wel kunt doen, is je afvragen hoeveel mol stikstofgas en zuurstofgas er nodig zijn om x mol stikstofmonoxide te maken. Zoals je kunt zien aan bovenstaande reactievergelijking, is de reactieverhouding 1:1:2, wat betekent dat je inderdaad evenveel stikstofgas als zuurstofgas nodig hebt om (2 mol) stikstofmonoxide te maken.

In dit geval lijkt het dus misschien "te gemakkelijk", maar bij andere reacties hoeft dit niet per se zo te zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Mol concept

1 N2 + 1 O2 --> 2 NO

1 mol + 1 mol = 2 mol

Dus molverhouding is hetzelfde

Dus 8,4 mol + 8,4 mol = 8,4 mol

Edit: Klintersaas was me voor
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

Dus 8,4 mol + 8,4 mol = 8,4 mol
Dit lijkt me niet juist. Dat hoort te zijn: 4,2 mol + 4,2 mol = 8,4 mol.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mol concept

Oke stom voorbeeld van mij dan. Maar stel nu dat je verhouding 4 + 2 = 8 is.

Kan dat? of moet je dan perse 6 uitkomen? En als je weet dat de verhouding van een mengsel zo is, en je hebt 10 mol van een stof, hoe moet je dan redeneren?

Ik zou zeggen 4 * 10 mol van de ene stof en 2 * 10 mol van de andere, of zit ik er helemaal naast?

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

Oke stom voorbeeld van mij dan. Maar stel nu dat je verhouding 4 + 2 = 8 is.
Onmogelijk volgens mij, of je moest materie uit het niets laten ontstaan en dan kun je een Nobelprijs met een dikke gouden rand en eeuwige roem verwachten. Bovendien kun je - ook in de situatie 4:2:6 - alle getallen vereenvoudigen door ze te delen door 2 en je moet steeds naar de eenvoudigste vorm streven. De reactieverhouding zou in dit geval dus 2:1:3 zijn.

Als je nu 10 mol van het eindproduct hebt, kun je terugrekenen om te bepalen hoeveel mol van de beginproducten je nodig had. Lukt dat?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mol concept

Daar knelt het schoentje wat zie je ;)

ik denk dat als we dan verder gaan op deze 2:1:3 verhouding, je met 10 mol eindproduct een 9:1 verhouding hebt met de beginproducten? of moet het anders.

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

We beschouwen de reactie
\(2\ \mbox{X} + \mbox{Y} \leftrightharpoons 3\ \mbox{Z}\)


De reactieverhouding is dus 2:1:3 en die verandert niet. Om 3 mol Z te maken heb je 2 mol X en 1 mol Y nodig. Je wilt echter geen 3 mol Z maken, maar 10 mol. Je maakt dus 3,33... keer meer Z en daar heb je dan ook 3,33... keer meer X en Y voor nodig. Voor 10 mol Z is dus 6,66... mol X en 3,33... mol Y nodig. Volg je dat?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: Mol concept

Onmogelijk volgens mij, of je moest materie uit het niets laten ontstaan en dan kun je een Nobelprijs met een dikke gouden rand en eeuwige roem verwachten.
Hier ga je een beetje te snel over, maar er is geen wet die die molverhouding verbiedt.

een ander voorbeeld:
\( 2 C_7H_5N_3O_6 \rightarrow 3 N_2 + 5 H_2O + 7 CO + 7 C \)
of
\(N_2O_2 \leftrightarrow 2NO\)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mol concept

Ja nu volg ik ;)

Ik probeer het nog eens met een ander voorbeeld. hoeveel mol X en hoeveel mol Y heb je, als Z 7,5 mol is.

Dan kan je volgens mij alleen adhv een reactievergelijking zien wat de uitkomst is?

Dan heb je bvb 4:1:5 ==> dan heb je voor Z 1,5 en dus is de verhouding 6:1,5:7,5 ?

Nu heb ik ergens eens een reactie gelezen, die als volgt gaat: ijzer (Fe) + O2 geeft Fe2 O3.

Als we balanceren, zien we dus 4Fe + 3O2 ==> 2Fe2O3

dan is de verhouding 4:3:2 Hoe kan dat dan? waarom niet 7 ipv 2? is het omdat er bij ijzer en O respectievelijk nog een kleine 2 en 3 staan?

Berichten: 8.614

Re: Mol concept

Hier ga je een beetje te snel over, maar er is geen wet die die molverhouding verbiedt.
Natuurlijk, ik zat in m'n hoofd met atomen, niet met stoffen. Mijn excuses.
Skyliner schreef:Ik probeer het nog eens met een ander voorbeeld. hoeveel mol X en hoeveel mol Y heb je, als Z 7,5 mol is.

Dan kan je volgens mij alleen adhv een reactievergelijking zien wat de uitkomst is?

Dan heb je bvb 4:1:5 ==> dan heb je voor Z 1,5 en dus is de verhouding 6:1,5:7,5 ?
Vooropgesteld dat de verhouding 4:1:5 in de vorm X:Y:Z is gegeven, is je antwoord correct al zou ik niet noteren dat de verhouding 6:1,5:7,5 is. Verhoudingen druk je doorgaans uit in gehele getallen.
Skyliner schreef:Nu heb ik ergens eens een reactie gelezen, die als volgt gaat: ijzer (Fe) + O2 geeft Fe2 O3.

Als we balanceren, zien we dus 4Fe + 3O2 ==> 2Fe2O3

dan is de verhouding 4:3:2 Hoe kan dat dan? waarom niet 7 ipv 2? is het omdat er bij ijzer en O respectievelijk nog een kleine 2 en 3 staan?
Inderdaad, zie ook de voorbeelden van stoker.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer