[anorganische chemie] molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

[anorganische chemie] molariteit

Ik heb me echt zotgezocht achter het antwoord, en vind nergens raad.

Ik wil deze frustrerende oefening van de baan, en dan ben ik gerust. Je moet het antwoord niet geven,

ik wil zelf bijleren door de methode uit te leggen.

Hoeveel gram bariumhydroxide heb ik nodig om 100mL 0,120M salpeterzuur te neutraliseren?

hoe ik ook draai of keer, ik kom altijd een foute uitkomst uit. Wat doe ik verkeerd?

Mijn methode is: eerst zou ik de molhoeveelheid berekenen van salpeterzuur, die is 0,120 mol/ L * 0,100L = 0,012 mol. Tot zover reikt mijn kennis. ik weet ook dat je molaira massa's de volgende zijn: voor bariumhydroxide = 171,34 g/mol, voor salpeterzuur 63,01 g/mol . Blijkbaar als 0,012 mol gevonden is, weet je ook dat het molaantal van bariumhydroxide 0,06 bedraagt.

Maar hoe weet je dat in hemelsnaam?

alvast erg bedankt

Berichten: 8.614

Re: [anorganische chemie] molariteit

Heb je de neutralisatiereactie al eens opgeschreven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [anorganische chemie] molariteit

jep, ik vermoed de volgende :

Ba(OH)2 + 2HNO3 ==> Ba(NO3)2 + 2H2O

dit lijkt weer een beetje op de molverhouding, maar nu staan er twee reactieproducten. ik kan niet

voor mezelf uitmaken of 1 van de twee reactieproducten overbodig is, misschien water maar omdat er een 2 voor staat durf ik niet verder te rekenen. alles wat tot nu geprobeerd werd, faalde.

ik vermoed wel dat ik de oplossing niet vind omwille van de reactievergelijking.

Berichten: 8.614

Re: [anorganische chemie] molariteit

Je reactievergelijking is correct en het feit dat er twee eindproducten zijn, vormt helemaal geen probleem. Zoals je ziet heb je voor x mol bariumhydroxide 2x mol salpeterzuur nodig. Je weet dat je 0,012 mol salpeterzuur hebt, dus heb je de helft bariumhydroxide nodig. Nu kun je de massa berekenen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [anorganische chemie] molariteit

Zo dacht ik ook,

maar het punt is, dat 0,012 mol / 2 niet 0,06 mol is, maar 0,006 mol! daarom geraak ik er maar niet uit.

Berichten: 8.614

Re: [anorganische chemie] molariteit

Waar heb je die 0,06 mol gevonden?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [anorganische chemie] molariteit

In een boek van mijn prof chemie (Algemene chemie Luc Nagels).

Daar staan van elk hoofdstuk vragen, en de antwoorden heeft hij online ter beschikking gesteld. Het kan dus zijn dat hij een typefout heeft gemaakt. Laat ons hopen want er klopt iets niet aan deze oefening.

Berichten: 8.614

Re: [anorganische chemie] molariteit

Het lijkt mij inderdaad om een typfout te gaan, of ik zie zelf iets over het hoofd (zou echt iets voor mij zijn). Het belangrijkste is dat je het concept doorhebt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer