Springen naar inhoud

[wiskunde] opgave toelatingsexamen: maximum en minimum

• Log in om te kunnen reageren

carlosrosello

carlosrosello

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 13:40

Hallo,

Het lukt me niet om deze vraag op te lossen. ik weet niet hoe ik moet kijken of die functie een relatief minimum vertoont. ik weet wel dat het geen schuine asymptoot heeft want dan zou de graad van de noemer precies 1hoger moeten zijn dan die van de teller, en dat is hier niet het geval. zou iemand mij misschien kunnen helpen?

Alvast dank.

Bijgevoegde miniaturen

• Picture_4.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 13:47

Deze functie heeft inderdaad geen schuine asymptoten, dus de laatste twee beweringen vallen alvast weg. Om te controleren of de functie een horizontale asymptoot heeft (bewering A), neem de limiet naar oneindig. Om te controleren of de functie een (relatief) minimum heeft, leidt af en zoek naar nulpunten. Lukt dat?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

carlosrosello

carlosrosello

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 13:51

ja, het lukt me om bewering A te controlleren, die klopt niet dus dan moet het goede antwoord B zijn. maar het lukt me niet om die functie af te leiden. zou je me daarmee kunnen helpen?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 14:03

Zeker. Wat is precies het probleem bij het afleiden?

PS: Bedenk dat je op het toelatingsexamen B niet per se hoeft te controleren als alle andere antwoorden al fout blijken te zijn. Doe dat alleen als je tijd genoeg hebt.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

carlosrosello

carlosrosello

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 14:10

Ik denk wel dat het me lukt. uiteindelijk is mijn afgeleide 2x^3 + 27.
en dan wil ik dus gaan kijken wanneer die nul is. maar ik kan de derdemachtswortel uit 13.5 niet uit mn hoofd. dus ik denk dat ik bij zo'n som inderdaad het beste gewoon kan concluderen dat B het goede antwoord is

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 14:14

Ik denk wel dat het me lukt. uiteindelijk is mijn afgeleide 2x^3 + 27.

Dat is niet helemaal juist. Dit is de teller van de afgeleide. Leid eerst x^2 af, dat zal waarschijnlijk wel lukken. Verder is 27/x gelijk aan 27*(1/x) en misschien ken je de standaardafgeleide van 1/x of anders is dit gewoon een macht met exponent -1.

en dan wil ik dus gaan kijken wanneer die nul is. maar ik kan de derdemachtswortel uit 13.5 niet uit mn hoofd.

Dat is ook niet nodig. Je moet het nulpunt niet exact bepalen, je moet weten of er een nulpunt is en dat is er dus duidelijk wel. Probleem opgelost.

carlosrosello

carlosrosello

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 14:27

ok, mijn afgeleide is nu : (2x^3 + 27)/x^2 klopt het nu?
en ik snap wat je bedoelt, ik maakte het te moeilijk voor mezelf.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 14:28

Correct!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures