[wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 188
[wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Hallo,
ik heb van alles geprobeerd maar ik kom niet uit deze opgave. kan iemand mij misschien de goede kant op wijzen?
Alvast dank.
ik heb van alles geprobeerd maar ik kom niet uit deze opgave. kan iemand mij misschien de goede kant op wijzen?
Alvast dank.
- Bijlagen
-
- Picture_5.png (21.12 KiB) 398 keer bekeken
-
- Berichten: 234
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Help dit :
\(c^2=a^2+b^2-2abcos\gamma\)
?- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Als het gaat om een rechthoekige driehoek met hoeken van 30° en 60°, dan is de schuine zijde altijd 2 maal zo lang als de kleinste rechthoekszijde, en is de grootste rechthoekszijde altijd √3 maal zo lang als de kleinste rechthoekszijde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Berichten: 188
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
ok, dus dan wordt het c^2= (3/4) + 4 - 4*(3/4)
c^2= wortel(1.75)
mijn vraag is: hoe moet ik weten dat dat gelijk is aan wortel(7)/2 ?
c^2= wortel(1.75)
mijn vraag is: hoe moet ik weten dat dat gelijk is aan wortel(7)/2 ?
-
- Berichten: 2.746
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
hier ben je dus niets mee. Het is, vind ik toch, dan ook ongepast op dat hier te posten.Als het gaat om een rechthoekige driehoek met hoeken van 30° en 60°, dan is de schuine zijde altijd 2 maal zo lang als de kleinste rechthoekszijde, en is de grootste rechthoekszijde altijd √3 maal zo lang als de kleinste rechthoekszijde.
De cosinus rechtstreeks toepassen levert hier het antwoord.
-
- Berichten: 188
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Stoker, bedoel je met het rechtstreeks toepassen van de cosinus de methode die ik net heb gebruikt of een andere?
-
- Berichten: 2.746
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
ofwel zorg je dat je nooit tot 1,75 komt, je blijft dus verderwerken met breuken. Ofwel schrijf je 1,75 weer als breuk, bvb zo: 1,75=175/100=35/20=7/4carlosrosello schreef:ok, dus dan wordt het c^2= (3/4) + 4 - 4*(3/4)
c^2= wortel(1.75)
mijn vraag is: hoe moet ik weten dat dat gelijk is aan wortel(7)/2 ?
Dat was de cosinusregel, jaStoker, bedoel je met het rechtstreeks toepassen van de cosinus de methode die ik net heb gebruikt of een andere?
-
- Berichten: 188
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
heel erg bedankt stoker, nu zie ik hoe het moet.
- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Wat is er dan zo ongepast aan? Het is misschien niet juist om te veronderstellen dat de driehoek in feite rechthoekig is, maar dat wil nog niet zeggen dat het ongepast is om dat te zeggen, tenzij jij het begrip ongepast op een andere manier interpreteert dan ik.stoker schreef:hier ben je dus niets mee. Het is, vind ik toch, dan ook ongepast op dat hier te posten.
De cosinus rechtstreeks toepassen levert hier het antwoord.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Berichten: 2.746
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Dat het hier niet past, niets aan toegevoegde waarde bijlevert en het kan erg verwarrend zijn.Wat is er dan zo ongepast aan? Het is misschien niet juist om te veronderstellen dat de driehoek in feite rechthoekig is, maar dat wil nog niet zeggen dat het ongepast is om dat te zeggen, tenzij jij het begrip ongepast op een andere manier interpreteert dan ik.
- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: [wiskunde] toelatingsexamen: goniometrie driehoek
Even een nadere toelichting van mijn kant: ik heb de zinsnede "aanliggende zijde" abusievelijk geïnterpreteerd als aanliggende rechthoekszijde, vanwege de term aanliggend, vandaar het misverstand dat het naar mijn idee mogelijk (met de nadruk op mogelijk) om een rechthoekige driehoek zou gaan. Als ik de opgave zelf zou hebben opgesteld zou ik een formulering als "gegeven een hoek van 30° die wordt ingesloten door een zijde met lengte 2 en een zijde met lengte ½√3."Dat het hier niet past, niets aan toegevoegde waarde bijlevert en het kan erg verwarrend zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel