D.n.a. test via wangslijm

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

D.n.a. test via wangslijm

Een vraag,

is de test altijd 100 procent?

Stel dat je net gezoend hebt kan het dan ,dat er ook nog slijm van de ander in je mond zit?

En dat dit de test beinvloed?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: D.n.a. test via wangslijm

is de test altijd 100 procent?
100% zal ze niet zijn, maar ze zit daar blijkbaar wel heel dichtbij.

Om vaderschap uit te maken, vind ik cijfers van bijna 99,9%
De betrouwbaarheid van de uitslag is afhankelijk van het aantal uitgevoerde testen en de wijze waarop de analyses worden uitgevoerd...wat voldoende is om met een waarschijnlijkheid van tenminste 99,999994% een niet-biologische ouder uit te sluiten.
uit:
Stel dat je net gezoend hebt kan het dan ,dat er ook nog slijm van de ander in je mond zit?

En dat dit de test beinvloed?
Ik ben geen echte expert in die zaken, dus iemand anders kan je misschien nog wat meer en betere info geven.

Speeksel bevat blijkbaar weinig DNA. Ik vermoed dus dat de hoeveelheid DNA van de persoon zelf veel groter zal zijn dan het 'vreemd' DNA.
A variety of methods may be used for collection of oral samples. Saliva may be dropped onto FTA® paper as for blood samples, although clean saliva is often a poor source of DNA. Swabs of either gums or cheeks are preferable sources of DNA, as swabbing or brushing detaches large numbers of cells.
uit: http://www.biomedcentral.com/1472-6785/4/4

Je kan trouwens ook interferentie krijgen door het DNA van bacteriën ed. in je mond. Maar als er meerdere staaltjes afgenomen worden, zou dit 'vreemd speeksel en DNA van bacteriën echter (bijna?) geen effect hebben op het uiteindelijke resultaat van de test.

Wat dit laatste betreft, daar ben ik niet 100% zeker van. Dus ook hier kan iemand anders best nog wat aanvullen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 339

Re: D.n.a. test via wangslijm

yeesap schreef:Stel dat je net gezoend hebt kan het dan ,dat er ook nog slijm van de ander in je mond zit?

En dat dit de test beinvloed?
Eerder wilde iemand dit in een profielwerkstuk uitzoeken (hier). Uitkomst?

Reageer