Stellingen over rekenen......

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Stellingen over rekenen......

Hoi allemaal,

Wij hadden een vraag over wiskunde.

We doen de Pabo en hebben nu een opdracht gekregen om over de volgende vier stellingen te reageren en informatie te zoeken.

We willen vragen of jullie ons hierbij misschien willen en kunnen helpen....

Alvast bedankt:

Stelling 1:

Je moet in de beginfase van het rekenen tot twintig en tot honderd altijd materiaal (b.v. rekenrek of MAB) gebruiken als je wat uitlegt.

Stelling 2:

Beperk je bij het uitleggen tot één oplossingsstrategie, anders komen de leerlingen in verwarring.

Stelling 3:

De leerkracht mag pas ophouden met uitleggen als alle kinderen het snappen.

Stelling 4:

De leerkracht moet niets uitleggen. In plaats daarvan moet elke uitleg door de leerlingen zelf gegeven worden aan de andere leerlingen.

Met vriendelijke groet,

Kirsten en Alette

Berichten: 73

Re: Stellingen over rekenen......

Stelling 2:

Beperk je bij het uitleggen tot één oplossingsstrategie, anders komen de leerlingen in verwarring.
Daar ben ik mee akkoord, maar enkel in de beginfase om ze geen begrippen door elkaar te laten haspelen. Eens de leerlingen met een basisprincipe weg zijn, vind ik dat je ook alternatieve manieren kan bieden omdat wiskunde nu eenmaal geen kookboek is met kant-en-klare recepten. Als ze later gaan verder studeren, is het immers erg belangrijk dat ze in staat zijn om zelfstandig te redeneren en ik denk dat wiskunde in de basisopleiding een mooie kans biedt om zulke dingen aan te leren. Uiteindelijk denk ik dat het doel van het vak niet zo zeer is om op bepaalde vraagstukjes het effectieve antwoord te vinden (want hoe vaak gaan we dat in praktijk eigenlijk moeten doen), maar om de leerlingen over de dingen te laten denken.

Ik zou zeggen: geef een rechtlijnig basisprincipe en eens dat der echt goed inzit, kijk tot hoe ver je ze kan laten gaan door andere dingen aan te reiken.
Stelling 3:

De leerkracht mag pas ophouden met uitleggen als alle kinderen het snappen.
Daar ben ik niet mee akkoord. De leerlingen die er sneller mee weg zijn, gaan zich gaan doodvervelen bij de zoveelste uitleg. Leerlingen die er niet binnen de geplande tijd mee weg zijn, hebben misschien eerder wat persoonlijke uitleg van de leerkracht nodig terwijl de rest op zelfstandige basis zich over de oefeningen buigt. Je mag ook de klas niet achter laten komen om wille van een paar personen... Als de leerling der na wat persoonlijke begeleiding in de klas nog niet uitkomt, zou ik overgaan tot bijles. Of misschien een mooie combinatie met vorige stelling: geef wat persoonlijke uitleg over de basisprincipes aan de leerlingen die der nog ni mee weg zijn terwijl je de anderen reeds op alternatieve manieren laat zoeken.
Stelling 4:

De leerkracht moet niets uitleggen. In plaats daarvan moet elke uitleg door de leerlingen zelf gegeven worden aan de andere leerlingen.
Discussie onder leerlingen is mooi meegenomen, maar dat kan volgens mij pas nadat de leerkracht de basis heeft gelegd en indien de leerkracht als moderator in het gesprek optreedt. Een probleem hierbij is evenwel dat sommige leerlingen misschien niet in staat zijn bepaalde redeneringen te maken wegens minder affiniteit met het onderwerp en dat leidt tot uitsluiting en een misschien nog grotere kloof tussen de "betere" en de "mindere" leerlingen. Lijkt mij een mooi ideetje voor af en toe es toe te passen, maar niks om als vaste lesstrategie te gaan gebruiken.

Stelling 1, daarvan snapte ik dus ni echt waar je naartoe wou... En wat betreft die informatie: meer doen dan mijn eigen mening geven, kan ik niet. Misschien dat anderen hier wat objectieve sites weten? :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: Stellingen over rekenen......

Stelling 1, daarvan snapte ik dus ni echt waar je naartoe wou... En wat betreft die informatie: meer doen dan mijn eigen mening geven, kan ik niet. Misschien dat anderen hier wat objectieve sites weten?  :wink:


Dit zijn stellingen die wij hebben gekregen.

Het is dus niet iets dat ik zelf heb bedacht.

Ik heb het meteen vanuit de opdracht in mijn bericht gekopieerd.... :wink:

Heel erg bedankt voor je reactie.

Groetjes Kirsten en Alette

Re: Stellingen over rekenen......

Stelling 2: (ik ken de stellingstoetsen!)

Je legt wel degelijk meerdere oplossingsstrategieën uit, dat is een onderdeel van het realistische rekenen, en past binnen één van de 5 koppels van de reconstructiedidactiek, t.w. sociale context en interactie (uitwisselning verschillende manieren) en daarnaast onder koppel "construeren en concretiseren", welke ruimte laat voor de eigen strategie van de leerling

Stelling 3 is in tegenspraak met effectieve instructie volgens het model Directe instructie. Je gaat dus niet door tot iedereen het snapt, maar geeft eventueel een herhaalde instructie en herhaalde begeleide inoefening aan die leerlingen die het niet snappen, terwijl anderen al na de eerste instructie en begeleide inoefening aan de gang gaan. Hiermee geef je gedifferentieerd onderwijs.

Bij stelling 1 denk ik dat er gedoeld wordt op het visualiseren met materiaal, wat ook herleidbaar is naar de moderne rekenmethodes, aansluitend op het realistisch rekenen binen contect. Ik zou denken dat de pabo dus doelt op een "Ja"

Re: Stellingen over rekenen......

Contect=context!

Reageer