Kosmische achtergrondstraling

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Kosmische achtergrondstraling

de kosmische achtergrondstraling is een overblijfsel van de oerknal, in die tijd zat het heelal stampvol straling en de kosmische achtergrondstraling is daar een restant van. De kosmische achtergrond stralingis allemaal micro golf en radio golf straling dus laag energetische straling.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er in het begin na de oerknal alleen maar micro en radio golf straling was, er zat waarschijnlijk veel meer gamma,rontgen, uv, ir en alle andere golflengten.

Nu is mijn vraag waarom wij dan vandaag alleen maar micro en radio golf straling zien in de kosmische achtergrond straling.

Kan het zijn dat de straling na zo'n lang tijd 'afgekoeld' is? Ik snap niet hoe de golflengte met der tijd kan veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Kosmische achtergrondstraling

Kan het zijn dat de straling na zo'n lang tijd 'afgekoeld' is? Ik snap niet hoe de golflengte met der tijd kan veranderen.


De achtergrondstraling was vroeger inderdaad veel energetischer.

De golflengte kan met de tijd veranderen door de expansie van de ruimte: hierdoor treedt er roodverschuiving op.

En dit zal zo verder blijven gaan en de achtergronstraling zal verder en verder 'afkoelen'.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Kosmische achtergrondstraling

ah ok met een dergelijke roodverschuiving zullen die gebieden dan toch met bijna (of toch redelijk in de buurt) de lichtsnelheid van ons afbewegen.( 13miljard jaar geleden dan).

Reageer