[fysica] interferentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[fysica] interferentie

Hallo iedereen

Ik zit al een tijdje vast met een vraagstuk i.v.m. interferentie.

Twee luidsprekers bevinden zich op 2 meter van elkaar en zenden beiden op continue wijze geluidsgolven uit met een frequentie van 1000Hz. Onder welke hoeken t.o.v. de middelloodlijn op de verbindingslijn tussen de 2 luidsprekers, moet men op relatief grootte afstand luisteren om een maximaal intensiteit te horen?

Dus ze vragen niet naar een hoek, maar meerdere? Maar hoe zit het dan met de afstand? Misschien begrijp ik de vraag niet goed. Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: [fysica] interferentie

Bekijk het interferentiepatroon eens in deze java applet. Zet de "view scale" schuif maximaal, want de opgave vraagt naar het interferentiepatroon op relatief grote afstand.

Berichten: 11

Re: [fysica] interferentie

Hallo jkien

Ik begrijp het nu al beter. Dus er zijn inderdaad meerdere hoeken waar de intensiteit het hoogst is. Maar hoe bereken je deze hoeken wiskundig? Moet men beide bronnen optellen?

Dit heb ik al geprobeerd, maar ik kom er gewoon niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [fysica] interferentie

Bekijk deze even: Die is iets duidelijker inzake hetgeen je zoekt.

http://www.walter-fendt.de/ph11e/interference.htm

Je kan de luisterpositie hier verschuiven (dus op die lijnen zetten die je wenst). Kijk naar de wiskundige relatie onderaan de animatie.

Gecombineerd met de animatie van jkien moet je hier nu uitkomen.
Eric

Berichten: 11

Re: [fysica] interferentie

Hallo E.Desart, dank je

Maar op die applet die jij me hebt gegeven kan ik geen grootte waarden in vullen. Bijvoorbeeld de afstand tussen de 2 bronnen gaat maar tot 30cm en de golflengte tot 20cm. En met die vergelijking onderaan begrijp ik nog altijd niet hoe dat ik de hoeken kan berekenen ;) .

Berichten: 11

Re: [fysica] interferentie

Niemand kan me hierbij extra helpen of nog tips geven? Ik heb het nog eens geprobeerd op papier maar het lukt niet.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] interferentie

Die "op relatief grote afstand" is ook een veel te flexibel gegeven. Zou je de hoeken kunnen berekenen op bijvoorbeeld 20 m afstand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer