[fysica] druk in een buisje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[fysica] druk in een buisje

Jan van de Velde schreef:(Herkomst: onbekend, op dit forum geredigeerd)

19) In een dun glazen buisje, dat aan één zijde gesloten is, bevindt zich een hoeveelheid kwik. De lengte van het gedeelte van het buisje dat gevuld is met kwik bedraagt 14,7cm. Het gedeelte waar lucht opgesloten zit heeft een lengte van 60cm wanneer het buisje horizontaal op tafel ligt. De atmosferische druk is gelijk aan 100000 Pa, de massadichtheid van kwik is gelijk aan 13600 kg/m³.

Hoe groot is de lengte l van het stuk waarin lucht opgesloten is wanneer het buisje rechtop geplaatst wordt?

  1. 40 cm
  2. 50 cm
  3. 59 cm
  4. 60 cm
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.
Hallo!

Allereerst bedankt voor de voorbeeldopgaven!

Maar bij deze vraag zou ik niet weten wat ik moet doen. Ik heb de formule druk = dichtheid.m.h

En ik dacht dat ik dan goed bezig was door gewoon alles in te vullen maar het kwam niet uit en ik maak geen gebruik van de gegeven lengtes.. Hopelijk kan iemand mij verder helpen! Vast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [fysica] druk in een buisje

Dit heb ik ook altijd een lastige vraag gevonden. Een oplossingsstrategie (ik zeg niet dé oplossingsstrategie omdat er mogelijk andere zijn) is de volgende:
  • Maak een schets van beide situaties (het buisje ligt horizontaal vs. het buisje staat verticaal);
  • Wat drukt er in situatie 1? Wat drukt er in situatie 2?
  • Wat blijft er in beide situaties constant (denk aan de algemene gaswet)?
  • Combineer dit alles in formulevorm en vul je gegevens in.
Als er verder nog problemen zijn, laat maar weten.

PS: Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2

Re: [fysica] druk in een buisje

Okay! Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb op de link een uitwerking gevonden, dus die ga ik even overlopen en daarna zelf proberen op te lossen ;)

Mocht ik dan nog iets niet begrijpen dan trek ik weer even aan de bel :P

Reageer