Springen naar inhoud

Vragen en opmerkingen over de minicursus art


  • Log in om te kunnen reageren

#1

peterdevis

    peterdevis


  • >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 11:13

Plaats in deze topic je vragen en opmerkingen over de [minicursus] ALGEMENE RELATIVITEIT en de bijbehorende oefenopgaven (te vinden onder de cursus).

Er is ook een volledig overzicht van alle cursussen, FAQ's en handleidingen



-----------------------------------------------------------------------------------------

Vuur je vragen en/of opmerkingen maar af!

Veranderd door Jan van de Velde, 02 januari 2008 - 18:10

het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marleen

    Marleen


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 22:20

eeehm :shock: hoe werkt dat rekenen met matrixen?
men moet appels niet met peren vergelijken

#3

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 22:36

hoe kom je aan de getallen die in de matrixes staan?

#4


  • Gast

Geplaatst op 11 augustus 2005 - 16:50

Misschien is dit een domme vraag, want ik heb op school nog niks over matrices geleerd en mij om dit artikel te begrijpen zelf wat in dit onderwerp verdiept.

In paragraaf 1.6 van de minicursus ART staat dat de voorbeeldboost die als matrix is weergegeven, ook kan worden geschreven als:
t' = t * cosh(phi) - x * sinh(phi)
x' = -t * sinh(phi) - x * cosh(phi)
Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?

#5


  • Gast

Geplaatst op 12 augustus 2005 - 10:35

Misschien is dit een domme vraag, want ik heb op school nog niks over matrices geleerd en mij om dit artikel te begrijpen zelf wat in dit onderwerp verdiept.

In paragraaf 1.6 van de minicursus ART staat dat de voorbeeldboost die als matrix is weergegeven, ook kan worden geschreven als:
t' = t * cosh(phi) - x * sinh(phi)
x' = -t * sinh(phi) - x * cosh(phi)
Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?


Ziet eruit als een foutje :shock: Dat kun je ook zien aan de afleiding van v even verderop; die - moet een + zijn.

#6


  • Gast

Geplaatst op 13 augustus 2005 - 01:59

Ik heb een kleine vraag over 1.5

voor alle objecten met dx^2+dy^2+dz^2-c*c*dt^2=0 moet dit ook gelden in alle andere referentiesystemen

hoe weet je dan dat dx^2+dy^2+dz^2-c*c*dt^2 een invariant is

het laatste impliceert wel het eerste ,maar het omgekeerde?

#7

peterdevis

    peterdevis


  • >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2005 - 18:16

Sorry voor laattijdige antwoorden (in augustus was ik op vakantie)

@Marleen: Indien je nog geen matrices gezien hebt op school en je het toch wilt weten, stel ik voor deze vraag eerst op het wiskundesubfora te stellen. Zelf zit ik in tijdsgebrek om een minicursus lineaire algebra op te stellen.

@Antoon: Probeer voor de gewone transformatie het eerst eens te tekenen en dan via goniometrie de formules te bekomen. Lukt het je niet dan wl ik je gerust verder helpen.


@gast

Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?


dit is inderdaad een fout in de cursus en is ondertussen aangepast :shock:

@evilbu : zie mijn antwoord op de door jou apart opgestarte topic.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

#8

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 21:40

Ik vat van het stukje de bovenste regel niet:

Geplaatste afbeelding

Want de afstand die het licht aflegd is toch een rechte lijn, dan is er toch niet persť een "Z-as" nodig. om zijn afstand te berekenen.

Of word het assenstelsel zo gedraaid dat er wel een Z-as nodig is? zoja waarom?

#9

peterdevis

    peterdevis


  • >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2005 - 10:12

Want de afstand die het licht aflegd is toch een rechte lijn, dan is er toch niet persť een "Z-as" nodig. om zijn afstand te berekenen.


In de vlakke ruimte is de baan die het licht aflegt een rechte. Bij een specifiek gekozen assenstelsel, waar deze rechte samenvalt met de x-as, moeten we inderdaad enkel de x coŲrdinaat beschouwen. We zoeken echter oplossingen voor willekeurige assenkruisen en daarom dienen de drie ruimtecoŲrdinaten in de formule opgenomen worden.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

#10

Odyssius

    Odyssius


  • >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 12:12

De domste vraag van allen?

wat is in godsnaam de cosh functie?
Eťn gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

#11

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2006 - 12:22

De 'cosinus hyperbolicus' oftewel 'hyperbolische cosinus'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#12

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 14:50

LaTeX

#13

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 15:36

OK. M'n vraag gaat over de snelheid van de zwaartekracht an sich, dus niet zwaartekrachtsgolven. Ten gevolge van het Poynting-Robertson effect zal een stofdeeltje in een baan om de zon langzaam in een spiraal naar binnen bewegen, vanwege de relatieve snelheid van het deeltje t.o.v. de zon.

Hoe zit dat nu precies met de zwaartekracht? Als de snelheid van de zwaartekracht gelijk is aan c, dan zou je haast verwachten dat de zwaartekracht een gelijksoortig effect als het Poynting-Robertson effect produceert. Het resultaat zou dan zijn dat het deeltje naar buiten beweegt.

Dus, hoe zit dit precies?

#14


  • Gast

Geplaatst op 20 april 2007 - 15:37

Beste Peter(devis),

komt er nog een verderzetting van deze cursus?

vele groetjes,

#15

Nick wildeni wete

    Nick wildeni wete


  • >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2011 - 18:21

Waarom is men gestopt na drie hoofdstukken? Ik denk dat dit een heel belangrijk onderwerp is, en een onderwerp dat veel mensen willen snappen, ondanks dat ze dat niet kunnen door hun gebrekkige wiskunde.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures