Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

http://www.nu.nl/wetenschap/2065317/mensen...rkeltjes--.html


AMSTERDAM – Als mensen geen oriëntatiepunten hebben, zijn ze niet of nauwelijks in staat om in een rechte lijn te lopen. Dat blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 76

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Maar hoe kan dat dan?

Je ziet toch de zon? Als je daar een beetje rekening mee houdt, loop je toch in het ergste geval maar in een grote boog? Je kruist jouw pad toch niet?

En als je af en toe om je kijkt, zie je toch jouw sporen?

Met de blinddoeken is het logischer ja.

Berichten: 2.504

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Virliber schreef:Maar hoe kan dat dan?

Je ziet toch de zon? Als je daar een beetje rekening mee houdt, loop je toch in het ergste geval maar in een grote boog? Je kruist jouw pad toch niet?

En als je af en toe om je kijkt, zie je toch jouw sporen?

Met de blinddoeken is het logischer ja.


Je gaat uit van een vanzelfsprekendheid, die feitelijk niet bestaat. Dat jij iets normaal vindt, wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook denkt.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

als je lang in een grote boog loopt, maak je een cirkel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Virliber schreef:Maar hoe kan dat dan?

Je ziet toch de zon? Als je daar een beetje rekening mee houdt, loop je toch in het ergste geval maar in een grote boog?

Het gaat om:
Volgens de onderzoekers bewijst het experiment dat mensen zonder oriëntatiepunten meestal in cirkeltjes blijven lopen.


Dat zou ook verklaren waarom omgekomen wandelaars vaak worden teruggevonden op kleine afstand van het punt waarop ze de weg kwijtraakten.


Tijdens het experiment liep echter niet iedereen rondjes. Proefpersonen die door heldere weersomstandigheden een onafgebroken uitzicht op de zon hadden, slaagden er wel in om in een min of meer rechte lijn te blijven lopen.

Mij lijkt dit niet zo vreemd. Uiteindelijk zijn wij geen trekvogels of andere dieren die migreren in functie van seizoenen, voedsel, wat ook en op de een of andere manier gebruik maken van welke ingebouwde processen ook (niet steeds duidelijk welke dit juist zijn, zoals recent op National Geographics men vertelde dat bultruggen zich mogelijk orienteren door magnetische velden).


Je moet ergens een aanknopingspunt hebben. Zo kan ik mij voorstellen dat een boswachter, beter zijn richting zal houden in het bos (zelfs zonder dit te kennen, gewoon door de wijze waarop begroeiing beïnvloed is door zon, wind, wat ook), en de woestijn ook meer te vertellen heeft aan een bedoeïen dan aan een stadsbewoner hier.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Uit de psychologie is gebleken dat links- & rechtshandigen vaak een verschillend pad kiezen op een Y-splitsing:

- linkshandigen kiezen vaker het rechterpad

- rechtshandigen kiezen vaker het linkerpad

Het zou erop neerkomen dat we het pad verkiezen dat ons doet wegdraaien v/d hemisfeer met de meeste dopamine... (uit 'biological psychology (de internationale studenteneditie)' van Kalat)


Hier gaat het dan natuurlijk om een keuze die ze maken: het linker of het rechter pad. Maar misschien speelt die voorkeur onbewust ook mee als ze gevraagd worden om op 1 rechte lijn te lopen?? In elk geval kan je veronderstellen uit het aangehaalde experiment van Evil dat ze gemiddeld blijvend in 1 bepaalde richting draaien (aangezien ze in cirkeltjes draaien):
“Het feit dat mensen vaak in cirkels lopen wordt dus niet veroorzaakt doordat hun ene been sterker of langer is dan het andere”
De afwijking in de looplijn van de wandelaars verschilde per keer. Soms dwaalden ze af naar links en soms naar rechts.
Wat bedoelen ze hier met 'verschilde per keer'?

Het zou volgens mij interessant zijn om eens na te gaan of hun voorkeursrichting gemiddeld gezien afhankelijk is van hun re of li handigheid...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Ik heb ooit een survivalprogramma gezien op Discovery Channel (OK, niet de beste bron) waarin verteld werd dat de oorzaak was dat ons ene been iets sterker is dan het andere, waardoor je vanzelf een kleine afwijking krijgt en uiteindelijk in een cirkel loopt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Dat het aan het lengte van de benen zou liggen is nu ongeloofwaardig geworden, maar de oneffenheid van de grond lijkt me wel belangrijk. Nederland mag dan zo plat als een dubbeltje zijn, andere landen hebben vaak licht glooiend terrein waarin je niet zo makkelijk een rechte lijn volgt. En het volgen van glooingen leid vanzelf tot het beschrijven van cirkels.

Berichten: 12.262

Re: Mensen wandelen van nature in cirkeltjes

Ik vind het ook niet heel verbazend - wat zou het nut ook zijn van een talent om langduring in 1 richting te lopen zonder aanknopingspunten? Mensen hoeven van nature niet te migreren over grote afstanden waarbij je dagen of weken dezelfde richting moet houden in een monotone omgeving (woestijn, woud, op zee etc).
Victory through technology

Reageer