[fysica] weerstand van een draad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] weerstand van een draad

Een stuk draad wordt doormidden geknipt en vervolgens leggen we de 2 halve lengten naast elkaar en omwikkelen we ze samen met isolerende tape om een dikkere draad te verkrijgen. Hoe verhoudt zich de weerstand van deze combinatie tot de weerstand van de oorspronkelijke draad?

Bron: Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II (douglas c giancoli)

Het boek zegt dat Rnieuw = Roud/4...maar ik kom steeds 8 uit.

R = rho*(l/A)

Stel: lengte van de oorspronkelijke draad is 2 m, straal van de doorsnede is 2 m..

Dus: A = r²* ;) = 2²* :P => R = rho*(2/4* :P ) = rho*(1/2* ;) )

Bij de nieuwe draad is de lengte gehalveerd, dus 1m, aangezien de diameter verdubbelt, verdubbelt ook de straal, dus 4 m...

Dus: A = r²* :P = 4²* [cc] = 16* :P ....de oppervlakte van de doorsnede is dus 4 keer zo groot als je de straal verdubbelt, en dat kom ik uit voor nog andere getallen ook..

Aangezien rho (in dit geval) en :-s constanten zijn, heb ik met die waarden geen rekening gehouden..

Dus: Rnieuw = rho*(1/16* ;) ) en Roud/Rnieuw = (1/2)/(1/16) = 8..en die 8 kom ik altijd uit..

Was het verkeerd om te denken dat rho niet beïnvloed wordt bij het aanmaken van de nieuwe draad? Wordt die dan ook gehalveerd..?

Berichten: 771

Re: [fysica] weerstand van een draad

Hoezo verdubbelt de straal?

Je draad wordt 2 maal de oppervlakte van je draad, dat betekent niet dat je nieuwe draad een cirkel is(het zijn eig 2 cirkels boven elkaar)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] weerstand van een draad

De fout ligt bij het punt dat je de diameter twee keer zo groot maakt. Als ik een draad door midden knip en naast elkaar leg, zal het totale OPPERVLAK van de doorsnede twee keer zo groot worden, maar niet de diameter.

edit: ik ben weer eens te langzaam ;)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] weerstand van een draad

Stom van me, ik had er geen rekening mee gehouden dat er geen nieuwe cirkel gevormd werd, maar dat de draden gewoon naast elkaar gelegd werden, zodat de nieuwe oppervlakte = opp1 + opp1 = 2*opp1

Met die denkwijze komt het wel uit, bedankt!

Reageer