[wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 188

[wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Hallo,

ik kan de volgende opgave niet oplossen. ik weet niet hoe ik de functie van de parabool naar een bekende vorm moet herleiden om dan die twee functies aan elkaar gelijk te kunnen stellen enzo. zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast dank.
Bijlagen
Picture_10.png
Picture_10.png (20.79 KiB) 496 keer bekeken

Berichten: 52

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

y^2 = 4*x

Probeer daar eens y uit te halen. Hoe denk je dat dat moet?

Berichten: 188

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

door de wortel van 4x te nemen zou ik zeggen. maar dan is het geen parabool meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

\(y^2=4x\)
\(y=2x-4\)
Je kan bijvoorbeeld doen:
\(4x = (2x-4)^2\)
en als je die vergelijking oplost krijg je 2 x coördinaten van je snijpunten.

@Hierboven: als je zowel de positieve als de negatieve wortel neemt blijft het wel een parabool.

Berichten: 188

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

ik heb gedaan wat je zei Xenion, ik heb als snijpunten x=1 en x=4.

maar nu moet ik toch die funcie van die parabool herleiden om te kunnen integreren en die oppervlakte te berekenen. maar ik weet niet hoe het moet

Berichten: 52

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Je maakt best een tekening, dan zal je sneller zien wat je juist moet doen. De snijpunten kloppen, en Xenion heeft de functie van de parabool reeds herleid (al zal ie wel
\(y=\pm(2x-4)\)
bedoelen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Je maakt best een tekening, dan zal je sneller zien wat je juist moet doen. De snijpunten kloppen, en Xenion heeft de functie van de parabool reeds herleid (al zal ie wel
\(y=\pm(2x-4)\)
bedoelen).
Ik heb niks herleid. Je hebt gewoon een keer y^2=... en een keer y=... als voorschrift. Je kan beide omzetten naar y= om snijpunten te zoeken, maar dan zit je met wortels. Het makkelijkste is degene die als y=... staat te kwadrateren.

Berichten: 188

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

sorry maar ik snap het nog steeds niet, Xenion, wat bedoel je met zowel de negatieve als de positieve wortel?

en ik snap nog steeds niet wat uiteindelijk de formule voor alleen de parabool is.

Berichten: 52

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Ja, mijn fout. Ik was iets te snel. Wat ik bedoel moet dus gebeuren met
\(y^2=4x\)
.

carlosrosello, als je
\(x^2=4\)
hebt, kan x=2 of x=... .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

carlosrosello schreef:sorry maar ik snap het nog steeds niet, Xenion, wat bedoel je met zowel de negatieve als de positieve wortel?

en ik snap nog steeds niet wat uiteindelijk de formule voor alleen de parabool is.
\(y^2 = 4x\)
is een parabool.

Je hebt parabolen van de vorm
\(ax^2 + bx + c = 0\)
en die hebben dan een symmetrie-as evenwijdig met de y-as, maar je hebt evengoed parabolen (Kegelsnede) van de vorm
\(y^2 = 2px\)
en die hebben de x-as als symmetrie-as.

Berichten: 188

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

ja dan kan x=2 of x=-2 maar wat ik niet snap is wat je dan daarme moet doen. je had y^2 = 4x

hoe moet je dan komen bij de vorm y= en dat het dan nog steeds een parabool blijft?

sorry maar ik ben echt niet goed bij dit soort dingen

Berichten: 52

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

Als
\(y^2 = 4x\)
dan kan
\(y =+sqrt(4x)\)
zijn, of
\(y =-sqrt(4x)\)
. Nu is natuurlijk de vraag, welke heb je nodig? De positieve, de negatieve, of beide?

(De tekening maken zou je een zeer goede hint moeten geven)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

carlosrosello schreef:ja dan kan x=2 of x=-2 maar wat ik niet snap is wat je dan daarme moet doen. je had y^2 = 4x

hoe moet je dan komen bij de vorm y= en dat het dan nog steeds een parabool blijft?

sorry maar ik ben echt niet goed bij dit soort dingen
\(y=\pm\sqrt{4x}\)
Maar over het integreren:

Je ziet dat het stuk opgesplitst kan worden in 2 delen:

Het deel voor x: 0->1 is gewoon een stuk van de parabool, en het stuk voor x: 1->4 is een deel dat begrensd wordt door 2 functies.

Voor het eerste deel kan je gewoon integreren volgens y en voor het 2de moet je enkel rekening houden met het bovenste stuk van de parabool. (
\(y = +\sqrt x\)
).

Als je die resultaten dan optelt kom je de totale oppervlakte uit, en wat ik uitkom staat bij de mogelijkheden dus dat lijkt me al in orde ;)

Tekening:

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,5,-4,5,300,300,600,600,'2*x^(0.5)','-2*x^(0.5)','2*x-4')</script><!--graphend-->

Berichten: 188

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

je hebt gelijk, nu dat ik die tekening zie snap ik wat je bedoelt. dus nu moet ik gaan onderzoeken bij welke van de twee de oppervlakte van de figuur het kleinste is en dan die gebruiken??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] toelatingsexamen: oppervlakte onder grafiek

je hebt gelijk, nu dat ik die tekening zie snap ik wat je bedoelt. dus nu moet ik gaan onderzoeken bij welke van de twee de oppervlakte van de figuur het kleinste is en dan die gebruiken??


Er is maar 1 oppervlak dat enkel door die 2 functies begrensd wordt. Die "kleinste" in de opgave is vrij misleidend. Eventuele andere oppervlakken worden ook begrensd door de assen en niet enkel door die 2 gegeven functies.

Reageer