Springen naar inhoud

[fysica] elektrisch veld loodrecht op equipotentiaaloppervlak

• Log in om te kunnen reageren

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 17:10

Hallo,

Ik zou willen weten waarom het elektrisch veld in een bepaald punt loordrecht staat op het equipotentiaaloppervlak in dat punt?

Dank U

Veranderd door Jan van de Velde, 23 mei 2010 - 21:59

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 17:49

Ik weet dat het elektrisch veld te schrijven is als:

E=-grad V en dat de gradient loodrecht staat op een equipotentiaaloppervlak

Ma geraak er ni...

Nature

Nature

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 18:09

Dat kan intuÔtief worden aangevoeld :

Een equipotentiaaloppervlak is een gebied waar het elektrische veld een constante waarde heeft. Beschouw nu een vlakke-plaat condensator waarvan we weten dat het elektrische veld tussen de platen kan berekend worden met E = V/d (d afstand tussen platten, V het potentiaalverschil tussen de platen) :

Geplaatste afbeelding

Je ziet dat de elektrische veldlijnen gericht zijn van een hoger potentiaalniveau, naar een lager. Net zoals het elektrische veld zal afnemen met de afstand, zal ook de elektrische potentiaal afnemen met de afstand. Op een afstand d/4 van de positief geladen plaat zal het elektrisch veld een constante waarde hebben over de volledige lengte van de plaat. Nu je de definitie van een equipotentiaaloppervlak weet, zou je de equipotentiaallijn op d/4 moeten kunnen tekenen en zien dat de elektrische veldlijnen en de equipotentiaallijn loodrecht op elkaar staan.

(Maar misschien wilde je een meer wiskundige uitleg?)

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 19:09

Dat kan intuÔtief worden aangevoeld :

Een equipotentiaaloppervlak is een gebied waar het elektrische veld een constante waarde heeft. Beschouw nu een vlakke-plaat condensator waarvan we weten dat het elektrische veld tussen de platen kan berekend worden met E = V/d (d afstand tussen platten, V het potentiaalverschil tussen de platen) :

Je ziet dat de elektrische veldlijnen gericht zijn van een hoger potentiaalniveau, naar een lager. Net zoals het elektrische veld zal afnemen met de afstand, zal ook de elektrische potentiaal afnemen met de afstand. Op een afstand d/4 van de positief geladen plaat zal het elektrisch veld een constante waarde hebben over de volledige lengte van de plaat. Nu je de definitie van een equipotentiaaloppervlak weet, zou je de equipotentiaallijn op d/4 moeten kunnen tekenen en zien dat de elektrische veldlijnen en de equipotentiaallijn loodrecht op elkaar staan.

(Maar misschien wilde je een meer wiskundige uitleg?)

Bedankt voor het uitleg, fysisch kan ik dat wel inzien maar ben meer op zoek naar een wiskundig uitleg.
Wiskundig moet ik op de vraag waarom een gradient loodrecht staat op een equipotentiaaloppervlak beantwoorden.

Veranderd door ad0nis, 21 augustus 2009 - 19:10

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 20:50

Wiskundig moet ik op de vraag waarom een gradient loodrecht staat op een equipotentiaaloppervlak beantwoorden.

klik.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures