Springen naar inhoud

[fysica] diameter en lengte van een spoel koperdraad

• Log in om te kunnen reageren

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 20:30

Bron: Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II (douglas c giancoli)

We hebben een spoel van koperdraad met een massa van 11,2 g die een weerstand van 52,0 Ohm heeft. Wat is de diameter van de draad en wat is de lengte van de draad?

Ik heb de microcursus van Jan bekeken en de richtlijnen ervan toegepast, maar toch zit ik weer een beetje vast.

Mijn idee was:

R = rho*(l/A) hebben we zeker nodig, maar nog niet in het begin..

Er staan een massa bij: 11,2 g of 0,0112 kg...volgens mij ben ik bij elektrodynamica nog nergens een formule tegengekomen met een massa er in (ik kan er in ieder geval niet meteen op komen), dus ik moet iets anders berekenen met deze massa.

Toen bedacht ik dat de dichtheid wel een mogelijkheid was. Massa/rho is namelijk volume, ofwel m.

Een draad is te vergelijken met een cilinder en het volume van een cilinder is (volgens wikipedia): ;)*r*h of (:P/4)*D*h (waarin D de diameter is)

Volgens mij maakt het niet echt uit welke formule ik dan zou gebruiken.

De straal of de diameter bezorgen me in ieder geval al 1 antwoord: de diameter

De hoogte bezorgt me een tweede antwoord: de lengte van de draad

En hier zit ik vast...want dan kom ik bij de formule van bij het begin:

R = rho*(l/A) => 52,0 Ohm = rho*(l/A)

Nu is rho geen probleem om te vinden (tabel in het boek), maar ik weet niet hoe ik moet werken met dat volume en met (l/A), want volume is A*l (m * m = m) en niet (l/A)...

Is mijn methode helemaal verkeerd of zie ik iets kleins over het hoofd? Had ik die massa op een andere manier moeten gebruiken?

Veranderd door anakin skywalker, 21 augustus 2009 - 20:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 20:50

Je bent weer eens een hl eind. Eigenlijk ben je er zelfs al.

(als je tenminste de rho van massadichtheid niet verwart met de rho van soortelijke weerstand, want die heb je hier dus beide nodig)

Met massa en een dichtheid bereken je een volume. Met weerstand en soortelijke weerstand de verhouding tussen lengte en doorsnede.

l/A = R/ρ (bekend)
l*A = m/ρ (volume, bekend)

Twee vergelijkingen met twee onbekenden ==> oplosbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2009 - 21:37

Yep, ik kom het uit ;)!

Heel erg bedankt voor die laatste tip! En ook bedankt om me te verwijzen naar die microcursus, zonder die te lezen, was ik waarschijnlijk nooit zo ver geraakt :P!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures