Baarmoeder op sterk water

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Baarmoeder op sterk water

Ik heb een vraag aan iemand die het antwoord weet

Binnenkort wordt mijn baarmoeder verwijderd en omdat dit best wel een emotioneel en fasinerend onderdeel van mijn lijf is zou ik het graag op sterk water willen laten zetten. kan dat gewoon??????

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Baarmoeder op sterk water

Juridisch gezien zie ik eigenlijk geen aanleiding waarom het niet zou kunnen. Daarbij moet ik zeggen dat ik verder niets af weer van de regels waaraan doktoren zich moeten houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Baarmoeder op sterk water

Ligt eraan of ze de baarmoeder gedeeltelijk of helemaal willen opsturen voor pathologie-onderzoek. Is er geen reden om de baarmoeder verder te onderzoeken, dan mag je het volgens mij gewoon meenemen. Tijdens mijn stage gynaecologie zijn er meerdere vrouwen geweest die besloten de placenta na de bevalling mee te nemen naar huis.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Baarmoeder op sterk water

Ligt eraan of ze de baarmoeder gedeeltelijk of helemaal willen opsturen voor pathologie-onderzoek. Is er geen reden om de baarmoeder verder te onderzoeken ...
Dit inachtnemend heb je er als patient in principe recht op (juridisch). Het is echter richting artsen mijns inziens wel een ongebruikelijk verzoek. Bij placenta's ligt dat wel iets anders. Het zou daardoor best op weerstand kunnen stuiten. Mijn advies is dit ruim van tevoren expliciet met de verantwoordelijk arts te bespreken, en na nagedacht te hebben over praktische details: hoe wil je het meenemen; "op sterk water" zal wrs. formaldehyde-oplossing worden; dat is een giftige substantie; wat doe je als je er na verloop van tijd toch vanaf wilt; als geen formaldehyde, hoe dan te conserveren?

Berichten: 8

Re: Baarmoeder op sterk water

Juridische gezien mag je thuis een baarmoeder op sterkwater hebben staan, echter mag een arts geen baarmoeder meegeven. Dit heeft te maken dat ze niet weten wat jij er mee gaat doen, misschien ben je wel een beetje kannibaal en dat is volgens de wet verboden, maar misschien kan je met een arts overleggen, of iemand van een universiteit, en dan het voordoen als martiaal voor de wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Baarmoeder op sterk water

Dit heeft te maken dat ze niet weten wat jij er mee gaat doen, misschien ben je wel een beetje kannibaal en dat is volgens de wet verboden
Waarop (op welke wet/besluit + artikel) is dat gebaseerd? Als het nota bene je eigen baarmoeder is, moet je helemaal zelf weten wat je ermee doet. Het Wetboek van strafrecht zegt er bij mijn weten namelijk niets over. Onschendbaarheid van het lichaam ja, dat is in diverse wetten (o.a. de Grondwet) vastgelegd, maar dat gaat bij mijn weten over de onschendbaarheid van het individu. Ofwel: ik mag anderen niet opeten, maar over mijzelf moet ik ook zelf beslissen.
maar misschien kan je met een arts overleggen, of iemand van een universiteit, en dan het voordoen als martiaal voor de wetenschap.
Dat lijkt me een beetje overdreven. Gewoon eerlijk zijn, want zo'n rare vraag lijkt het me helemaal niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer