Windtunnel rook

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 105

Windtunnel rook

Binnenkort moet ik een aantal testen uitvoeren met een windtunnel en een model. Om de aerodynamica te testen wil ik rook gebruiken om te zien hoe het gaat. Maar ik heb nu alleen geen idee hoe ik het rook kan creëren. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een paar stoffen bij elkaar te gooien die een niet giftige rook produceren die hiervoor geschikt is? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Windtunnel rook

Dit topic past beter in het Praktische en overige technische wetenschappen forum en is daarom verplaatst.

Berichten: 33

Re: Windtunnel rook

Er bestaan zgn rookpotten die een oranje rook verspreidt wanneer je ze opent.Ze worden gebruikt om op zee een positie van vb schip in nood aan te duiden.Geen idee of de rook daarvan giftig is.Waarschijnlijk wel een beetje overdreven duur voor wat je ermee wil doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Windtunnel rook

Indien je een windtunnel gaat gebruiken, veronderstel ik dat je de infrastructuur van een universiteit of dergelijke gaat gebruiken? Hebben zij daarvoor geen standaard oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Windtunnel rook

Nee, het is een zelf gemaakte. Er hoeft niet een extreme wind te worden gemaakt. Rond de 100 km/h is wel het maximum.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windtunnel rook

Hallo,

Eén manier om rook te maken is het verhitten van een mengsel van propyleenglycol en water tot ongeveer 200 graden C. Dit mengsel is in de handel verkrijgbaar, het wordt gebruikt in commerciele rookmachines in de theaterbouw.

Er bestaan ook "rookpennen"; see your favorite search engine...

Zie ook: Rookvloeistof

Succes!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer