Springen naar inhoud

Calorimeters

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 11:20

Hallo iedereen,

Kan iemand me het verschil tussen een calorimeter en een bomcalorimeter uitleggen?

Ik heb het eens opgezocht, en het enigste wat ik vind, is dat de druk in de ene constant is, en in de
andere niet. Maar ze zijn toch allebei hermetisch afgesloten?

hoe zit dat juist?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8795 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 13:13

Een calorimeter hoeft niet per se hermetisch afgesloten te zijn... als je zo'n ding in een bekend volume water plaatst en de vrijkomende gassen via een warmtewisselaar (rolletje koperen buis oid) hun wamte laat afgeven aan dat water, kun je nog steeds een zinnige meting doen.

Uiteraard is de uitkomst van het experiment wel anders, nl het energieverschil tussen reactieproducten op atmosferische druk en op de druk die onstaat bij constant volume. Als je bijv de stookwaarde van een brandstof wilt bepalen lijkt me het resultaat bij constante druk reeeler, aangezien dat meestal het geval is bij praktische toepassing.
Victory through technology

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2009 - 10:08

Oke,

hartelijk dank voor de uitleg. Maar het is bvb wel zo dat als men de energie-inhoud van een voedingswaar
wil meten, men een bomcalorimater gebruikt, toch?
want ik heb eens gelezen dat als een bomcalorimeter in contact staat met open lucht (en dus ook atmosferische druk), het zijn werk niet kan doen. Dat komt dan waarschijnlijk omdat hier geldt dat alle energie in warmte moet omgezet worden denk ik.

want ik meen te herinneren dat in bomcalirmeters geldt: E (energie) = q (reactiewarmte)
en bij calorimaters: H (reactie enthalpie) = q (reactiewarmte)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures