Resolutie microscoop

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 42

Resolutie microscoop

Hallo. Kan iemand me helpen, alstublieft?

Ik heb een vraag over resolutie. Ik zal het hebben over resolutie van een microscoop en niet over fototoestel.

Resolutie van een microscoop word bepaald door onderscheident vermogen. Het is de mogelijkheid om 2 punten uit elkaar te houden.Resolutie is omgekeerd evenredigd voor afstand tussen twee punten. Hoe groter afstand toesen twee punten, hoe slechter resolutie.

Nu snap ik niet hoe komt het dat electronemicroscopie die een betere beeld levert en dus ook een betere resolutie, waarde van resolutie 0,1nm heeft. Lichtmicroscopie heeft een slechtere beeld, dus slechtere resolutie (waarde van resolutie is 0,2 μm).

0,1nm is een kleinere getaal dan 0,2 μm! waarom is resolutie dan beter?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Resolutie microscoop

Beste R2D2,

Ik geloof dat je je gegevens over de resolutie van de microscopen van Wikipedia hebt gehaald. Welnu, in diezelfde zin in het artikel van de elektronenmicroscoop staat het antwoord op je vraag. Er staat:

Elektronenmicroscopie is een techniek die gebruik maakt van elektronen om het oppervlak of de inhoud van objecten af te beelden. Doordat versnelde elektronen een veel kleinere golflengte hebben dan fotonen kan de resolutie van een elektronenmicroscoop veel hoger zijn (beter dan 0,1 nm) dan die van een lichtmicroscoop (ongeveer 0,2 μm).

Elektronen kan je -zoals licht- als golfverschijnsel beschouwen, met dus een bepaalde golflengte. Hoe kleiner de golflengte, hoe nauwkeuriger de golven het oppervlak kunnen aftasten. Met een lichtmicroscoop zul je dus onmogelijk afstanden kleiner dan de golflengte van licht kunnen waarnemen. Elektronengolven hebben een kleinere golflengte dan licht, dus kunnen die stralen nauwkeuriger gefocust worden.
Hoe groter afstand toesen twee punten, hoe slechter resolutie.
Hier stel ik me toch vragen bij. De afstand tussen twee punten op een beeld heeft te maken met de vergroting van de microscoop. Waarom zou dan de resolutie lager zijn? Kan je een bronvermelding geven bij deze stelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Resolutie microscoop

... Resolutie is omgekeerd evenredig voor afstand tussen twee punten. Hoe groter afstand toesen twee punten, hoe slechter resolutie. ... 0,1nm is een kleinere getaal dan 0,2 μm! waarom is resolutie dan beter?
In de praktijk gaat men flexibel om met de term resolutie. Soms is het het aantal lijnen per mm, en andere keren is het de afstand tussen twee nog juist scheidbare punten. Die flexibiliteit is natuurlijk verwarrend, vooral omdat het om min of meer tegengestelde begrippen gaat die omgekeerd evenredig met elkaar zijn. Gelukkig kun je aan de eenheid wel zien wat er bedoeld wordt.

Jouw keuze, 'Resolutie is omgekeerd evenredig voor afstand tussen twee punten', sluit aan bij het aantal lijnen per mm. Taalkundig heeft dat het voordeel dat een hoge getalswaarde correspondeert met een hoge resolutie. Bovendien zijn er testplaatjes die (via een opzoektabel) een resolutie opleveren in cycles per mm. Maar de afstand tussen twee punten staat weer iets dichter bij de werkelijke preparaten.

Reageer