[fysica] drijvende beker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[fysica] drijvende beker

3. Als een lege cilindervormige beker met een doorsnede van 0,01 m2, op olie met rho 800 kg/m3 drijft ligt de bodem 0,06 m onder het opeervlak.

Hoeveel water van rho 1000 kg/m3 moet men in beker gieten opdat de bodem even diep zou zakken als de beker op water drijft ?

(120 cm3)

kan iemand mij daarbij helpen ik kan echt niet aan uit

Afgesplitst uit "Modelopgaven fysica" en verplaatst naar het huiswerkforum.

Trunksyn, het subforum "Toelatingsexamens" is bedoeld voor het plaatsen van modelopgaven, niet voor vragen over specifieke opgaven. Daarvoor kun je terecht in het algemene forum "Huiswerk en Practica". Lees ook even de huiswerkbijsluiter daar door.

Plaats in de toekomst slechts één vraag per topic (ik heb je post opgesplitst in drie topics) en geef alvast zelf aan wat je geprobeerd hebt. Dat helpt ons om je efficiënter te helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [fysica] drijvende beker

WET van ARCHIMEDES toepassen.

diepte*rho(olie)*A = INHOUD*rho(water)

INHOUD = diepte*rho(olie)*A / rho(water)

Dan wordt er druk evenwicht gemaakt tot op de bodem, dus de inhoud zal groter/gelijk moeten zijn aan de berekende inhoud.

Berichten: 33

Re: [fysica] drijvende beker

Klintersaas schreef:3. Als een lege cilindervormige beker met een doorsnede van 0,01 m2, op olie met rho 800 kg/m3 drijft ligt de bodem 0,06 m onder het opeervlak.

Hoeveel water van rho 1000 kg/m3 moet men in beker gieten opdat de bodem even diep zou zakken als de beker op water drijft ?

(120 cm3)

kan iemand mij daarbij helpen ik kan echt niet aan uit

Afgesplitst uit "Modelopgaven fysica" en verplaatst naar het huiswerkforum.

Trunksyn, het subforum "Toelatingsexamens" is bedoeld voor het plaatsen van modelopgaven, niet voor vragen over specifieke opgaven. Daarvoor kun je terecht in het algemene forum "Huiswerk en Practica". Lees ook even de huiswerkbijsluiter daar door.

Plaats in de toekomst slechts één vraag per topic (ik heb je post opgesplitst in drie topics) en geef alvast zelf aan wat je geprobeerd hebt. Dat helpt ons om je efficiënter te helpen.
Bereken eerst het Volume 0,01 * 0,06 = 0,0006 m3

Bepaal dan de opwaartse krachten Fa = rho * g * V (om uit het hoofd te rekenen is g=10 makkelijker)

Fa,olie = 800 * 10 * 0,0006 = 4,8 N

Fa,water = 1000 * 10 * 0,0006 = 6 N

Die krachten zijn ook nodig om de beker onder water de duwen

Fz = m * g

m in olie = 4,8 / 10 = 0,48 kg

m in water = 6 / 10 = 0,6 kg

bij de beker van 0,48 kg moet er dus nog (0,6-0,48) 0,12 kg toegevoegd worden

0,12 kg is 120 cm3

Reageer