[fysica] magneetveld rond evenwijdige draden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[fysica] magneetveld rond evenwijdige draden

Ik heb een vraag over nummer negen:

http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexa...agen_fysica.pdf

· Omdat in de rechte geleider de stroomsterkte veranderlijk is zal er dus ook steeds een veranderende Ф zijn. Deze verandering in Ф kan een stroom induceren in de cirkelvormige geleider.

· Met de rechterhandregel bepaal je, of de richting van het magnetisch veld van onder naar boven (door het papier) langs de cirkelvormige geleider komt of andersom.

· Met de rechterhandregel bepaal je de richting van de stroom door de cirkelvormige geleider. De richting van de magnetische flux gaat dan precies tegen richting van de magnetische flux van de rechte geleider in.

· Een toenemende Ф betekent een negatieve stroomrichting. Een afnemende Ф betekent een positieve stroomrichting.

Hiermee kom ik bij het goede antwoord C

Namelijk dat de B van boven naar beneden gaat (het papier in), dat daarom de B van de cirkel naar boven moet komen. Dat geeft dan dat de stroom van de cirkel met de klok mee moet lopen en omdat de Ф toenemend is moet die dus precies de andere kant op zijn --> tegen de klok in.

Maar nu weet ik niet of dit de juiste methode is of dat ik het eigenlijk zo maar een beetje half feiten, half verzonnen heb gedaan zodat het goed uitkwam?

Daarnaast:

Als ik de wet van Lenz gebruik komt het helemaal verkeerd uit:

· De wet van Lenz stelt dat iedere magnetische flux Ф verandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning (en stroom).

Dus als deze toeneemt zal de B van de cirkel tegen gaan werken en de stroom met de klok mee gaan lopen

en als deze afneemt zal de B van de cirkel mee gaan werken (om de magnetische flux te behouden) en de stroom tegen de klok in gaan lopen.

Dit is precies verkeerd om....

Kan iemand mij helpen???

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] magneetveld rond evenwijdige draden

Anja86 schreef:..//..

Maar nu weet ik niet of dit de juiste methode is of dat ik het eigenlijk zo maar een beetje half feiten, half verzonnen heb gedaan zodat het goed uitkwam?
Ik word ook niet helemaal wijs uit je redenering. Een bepaalde stroom in de rechte draad geeft een bepaalde flux door de winding. Met de rechterhandregel bepaal je de richting van die flux. Die flux op zich doet niks, zolang die flux constant blijft loopt er geen stroom door de winding.

Verandert de stroom echter, dan verandert ook de flux door de winding. Dán gaat er ook een stroom lopen door de winding, en wel een stroom die zó'n richting heeft dat de VERANDERING van de flux wordt tegengewerkt.

Dus,
  • neemt de stroom in de rechte draad af, dan neemt de flux door de winding af, en dan gaat er in de winding een stroom lopen die een flux door de winding oplevert die dezelfde richting heeft als de door de rechtedraadstroom veroorzaakte flux.
  • neemt de stroom in de rechte draad toe, dan neemt de flux door de winding toe, en dan gaat er in de winding een stroom lopen die een flux door de winding oplevert die de tegengestelde richting heeft als de door de rechtedraadstroom veroorzaakte flux.
Daarnaast:

Als ik de wet van Lenz gebruik komt het helemaal verkeerd uit:
Ik zie niet hoe je de wet van Lenz dan toepast?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: [fysica] magneetveld rond evenwijdige draden

Gelukkig toch nog een antwoord vandaag

Dankjewel!

Reageer