[biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Ik heb voor een vakantie taak een voorbeeld nodig van een nuttige bacterie, heb op het internet al uren zitten zoeken maar ik vind het maar niet :P .

Kan iemand mij helpen ;)

groetjes !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met ;)

Als je nu eens gewoon nuttige bacteriën intikt in google? Dan vind ik gelijk legio voorbeelden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

heb ik al zovaak gedaan maar dan krijg ik teksten waar instaat dat nuttige bacterieën bestaan ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

heb ik al zovaak gedaan maar dan krijg ik teksten waar instaat dat nuttige bacterieën bestaan ...


...zoals lactobacillen, streptokokken etc. (n.a.v. 2 links op de 1ste pagina met de zoekactie die Jan voorstelde)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

lactobacillen kwam ik ook tegen maar daar vind ik de nodige informatie niet van :

de levensvoorwaarden en

het belang vd bacterie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

bramdr schreef:lactobacillen kwam ik ook tegen maar daar vind ik de nodige informatie niet van :

de levensvoorwaarden en

het belang vd bacterie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus

?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Op de engelstalige wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus_casei staat te lezen dat ze overleven in een breed pH- en temperatuurinterval. Ik vind niet meteen de exacte gegevens, maar ik wil het best eens opzoeken in specifiekere literatuur als je het te algemeen vindt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 6

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Dat zou zeer vriendelijk zijn want ik heb veel info nodig

Berichten: 128

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Wat is eigenlijk het leerdoel van deze taak? Gaat het vooral om je kennis over deze bacteriën, of over je vaardigheid om informatie te verzamelen en te ordenen tot een overzichtelijk werkstukje?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Wel dan. Ze kunnen groeien bij 10 tot 45°C. Een pH van 9,6 wordt nog getolereerd. Groei is nog mogelijk in een bouillon met 6,5% NaCl. Alsook in methyleenblauw 0,1%. In aanwezigheid van 40% gal (bevat 4% galzouten) en 10% bloed is groei nog mogelijk.

Doordat ze zo sterk zijn is het mogelijk om te overleven in yoghurt, de maag levend te passeren (maag heeft een Ph van 1 a 2), en te gedijen in de darm.

Op deze wijze wordt yoghurt geteld op het aantal melkzuurbact. in het labo :

*Beginnen met 25 g yoghurt te nemen (vervaldatum niet overschreden).

*De yoghurt wordt verdunt in peptonwater.

*De verdunningen worden geënt op een MRS-medium ("Man Rogosa Sharpe" agar). Zo telt men enkel de melkzuurbact. De andere bacterieën worden gedood).

*Het MRS medium mag in de broedstoof, en na een weekje moet je de kolonies tellen (groeien als kleine, witte kolonies).

*Rekening houdend met het aantal kolonies en de verdunning, kun je te weten komen hoeveel bacterieën er in de yoghurt zitten.

Deze bacterieën moeten in voldoende aantal aanwezig zijn (normen volgens Davis per ml);

Streptococcus thermophilus: 108 is voldoende

Streptococcus bulgaricus: 108 is voldoende

Beide beneden de 107 is te weinig en alsook minder gezonde yoghurt.

Zoals je kunt zien moeten er miljoenen melkzuurbact. in 1 ml yoghurt zitten. Ik heb verschillende tellingen gedaan heb bij verschillende merken yoghurt en de resultaten vielen zwaar tegen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 6

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

merci

Ge hebt m'n vakantietaak gered

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

heb ik al zovaak gedaan maar dan krijg ik teksten waar instaat dat nuttige bacterieën bestaan ...
Een beetje rondlezen in die teksten helpt je dan aan voorbeelden, vaak met namen van bacteriën (of processen met bacteriën, zoals fermentatie, anaërobe vergisting van afvalwater e.d.).

Dan tik je die namen of processen weer in in Google, en zo kom je verder en verder. Deze zoektocht was echt geen hoogstaand googlewerk, dus neem die google-handleiding maar eens goed door en probeer zelf de hierboven gegeven informatie en nog wat andere zaken terug te vinden. Is echt wel goed te doen. Heel leerzaam (en dan bedoel ik niet zozeer de informatie op zich, als wel de zoektocht zelf)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: [biologie] Voorbeeld van een 'nuttige' bacterie.

Je hoeft niet ver te zoeken, probeer eens je darmen met antibiotica te steriliseren, kun je best ziek worden.

Reageer