Uitzetting

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Uitzetting

Als de temperatuur stijgt, zet alles uit.

Dat wist ik al, want ’s zomerse dagen zijn immers langer dan ’s winterse!

Welke denkfout wordt hier gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Uitzetting

Zomerse dagen lijken langer te duren dan winterse, omdat we langer daglicht hebben. Desondanks de schijn heeft elke dag een cyclus van 24 uur.

Is dat wat je bedoelde Thermo?

EDIT: Of wil je gewoon zeggen dat het een foute vergelijking is? Im confused...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Uitzetting

Wat Jona zegt, plus het feit dat een dag geldt voor de hele aardbol, terwijl zomerse dagen slechts gelden voor de noordelijke of zuidelijke hemisfeer. Met andere woorden, als je zegt: de zomerse dagen (qua licht) worden langer, is dat alleen op het noordelijk of zuidelijk halfrond, omdat navenant op het één of het ander de dagen juist korter worden tijdens dezelfde periode.

Daarnaast is de stelling 'Als de temperatuur stijgt, zet alles uit' ook fout. Water krimpt namelijk van vast naar vloeibaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Uitzetting

Ik snap ook niet goed wat jouw vraag precies is, maar ik ga er nu even van uit dat jouw denkfout hier om een generalisatie gaat. Je veralgemeent een natuurkundig fenomeen (bij opwarming gaan moleculen meer bewegen waardoor je een uitzetting kan krijgen) naar een domein waarin dit fenomeen helemaal niet van toepassing is (de lengte van de dagen).

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Uitzetting

thermo1945 schreef:Als de temperatuur stijgt, zet alles uit.

Dat wist ik al, want ’s zomerse dagen zijn immers langer dan ’s winterse!

Welke denkfout wordt hier gemaakt?
De denkfout is:

de thermische uitzettingen zijn een aantal mm per km.

In de zomer duren de dagen inderdaad langer dan de nachten. Maar hier gaat het om een tijdsduur: uren / etmaal.

Reageer