[chemie] ph verlagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[chemie] ph verlagen

Klintersaas schreef:8) In welk van de volgende oplossingen zal je, door toevoegen van een gelijk volume 0,50 M NaOH, de pH verlagen?

  1. water
  2. \(0,25\ \mbox{M}\ \mbox{Na}_2\mbox{CO}_3\)
  3. \(0,50\ \mbox{M}\ \mbox{HCl}\)
  4. \(0,60\ \mbox{M}\ \mbox{KOH}\)
[/b][/i]
Verborgen inhoud
Antwoord D.


Stel een vraag over deze oefening.
Ik weet niet goed hoe ik deze vraag moet berekenen

Ik weet dat als er gelijk volume is dat het aantal molairen evenredig is met de concentraties van de verschillende mogelijkheden

En ik weet dat HCl een zuur is dus dat daarvan de pH onmogelijk verlaagd kan worden door een base NaOH

maar verder dan dit kom ik niet...

Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: [chemie] ph verlagen

Anja86 schreef:En ik weet dat HCl een zuur is dus dat daarvan de pH onmogelijk verlaagd kan worden door een base NaOH

maar verder dan dit kom ik niet...
Dan ben je al op de goede weg. In de opgave staat dat je de pH dient te verlagen door toevoeging van NaOH, een base. Toevoeging van een base doet de pH doorgaans echter juist stijgen. In welke situatie zou je dus toch de pH van oplossing kunnen verlagen met een base?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [chemie] ph verlagen

In welke situatie zou je dus toch de pH van oplossing kunnen verlagen met een base?
Als deze omgezet wordt in een zuur?

NaOH + H2O --> NaO- + H3O+

want als ik dit met KOH doe dan krijg ik zoiet:

NaOH + KOH --> Na+ + K+ + 2OH-

Berichten: 8.614

Re: [chemie] ph verlagen

Als deze omgezet wordt in een zuur?
Huh? Ga eens voor allevier de stoffen na wat ze precies zijn (zuur, base, neutraal) en in welke mate (zwak/sterk). Doe hetzelfde voor NaOH en ga na wat er vervolgens gebeurt als je NaOH toevoegt aan de vier oplossingen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph verlagen

Het feit is dat de concentratie OH--ionen in de 0,60 M KOH-oplossing hoger ligt dan de concentratie OH--ionen in een 0,50 M NaOH-oplossing. Als je van beiden een evengroot volume met elkaar mengt, zal je de concentratie OH--ionen dus verlagen.

In de eindoplossing: [OH-] = (0,50 M + 0,60 M) / 2 volume-eenheden = 0,55 M

Daarmee ligt de concentratie OH--ionen dus lager dan in je oorspronkelijke oplossing (= 0,60 M), dus zal daarmee de pH dalen.

Berichten: 33

Re: [chemie] ph verlagen

Huh? Ga eens voor allevier de stoffen na wat ze precies zijn (zuur, base, neutraal) en in welke mate (zwak/sterk). Doe hetzelfde voor NaOH en ga na wat er vervolgens gebeurt als je NaOH toevoegt aan de vier oplossingen.
Na2CO3 is neutraal

HCl is een sterk zuur

H2O is een zuur en een base

KOH is een sterke base

NaOH is een sterke base

NaOH + H20 --> Na+ + OH- + H20

NaOH + KOH --> Na+ + K+ + 2OH-

In dit geval zou ik zeggen dat in beide gevallen de oplossing meer basisch wordt

Berichten: 8.614

Re: [chemie] ph verlagen

Of eenvoudig gesteld: KOH is een sterkere base dan NaOH.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [chemie] ph verlagen

JohnB schreef:Het feit is dat de concentratie OH--ionen in de 0,60 M KOH-oplossing hoger ligt dan de concentratie OH--ionen in een 0,50 M NaOH-oplossing. Als je van beiden een evengroot volume met elkaar mengt, zal je de concentratie OH--ionen dus verlagen.

In de eindoplossing: [OH-] = (0,50 M + 0,60 M) / 2 volume-eenheden = 0,55 M

Daarmee ligt de concentratie OH--ionen dus lager dan in je oorspronkelijke oplossing (= 0,60 M), dus zal daarmee de pH dalen.
Natuurlijk, Bedankt!

Berichten: 169

Re: [chemie] ph verlagen

KOH is een sterkere base dan NaOH. Na toevoeging van NaOH zal de oplossing minder basisch worden

en zal de pH dus dalen.

[edit] Net te laat ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] ph verlagen

KOH is geen sterkere base dan NaOH! In beide gevallen treedt OH- op als base. Het juiste antwoord is zoals John die gaf: Door toevoegen van een 0,50 M oplossing aan een 0,60 M oplossing zal je effectief de concentratie van die laatste oplossing verlagen. Hierdoor, en nergens anders door, daalt de pH. Er is geen sprake van een chemische reactie, en die moet je dus ook niet proberen op te stellen.

Het antwoord zou hetzelfde geweest zijn als in de opgave NaOH had gestaan in plaats van KOH.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: [chemie] ph verlagen

KOH is geen sterkere base dan NaOH!
Ik wil je best geloven, maar hier staat wat anders.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] ph verlagen

Volgens mij gaat het hier om een opgave op middelbare schoolniveau. Daar mag en moet je het effect van het kation op de baseconstante verwaarlozen. Goed oplosbare hydroxides zijn allemaal sterke basen, allemaal volledig gedissocieerd in water, en de concentratie OH- is dus gelijk aan de molariteit van de oplossing. Daar houdt het verhaal op.

Voor het beantwoorden van de opgave is het van belang om in zien dat door het toevoegen van een minder geconcentreerde oplossing, de concentratie OH- daalt. Dát is waar de opgave om draait.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: [chemie] ph verlagen

Akkoord.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 43

Re: [chemie] ph verlagen

Huh? Ga eens voor allevier de stoffen na wat ze precies zijn (zuur, base, neutraal) en in welke mate (zwak/sterk). Doe hetzelfde voor NaOH en ga na wat er vervolgens gebeurt als je NaOH toevoegt aan de vier oplossingen.
\(0,25\ \mbox{M}\ \mbox{Na}_2\mbox{CO}_3\)
Waarom is dit neutraal? Dit is toch een goed oplosbaar zout. De CO32- ionen zullen toch OH-ionen vormen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] ph verlagen

scheikunderamp schreef:
\(0,25\ \mbox{M}\ \mbox{Na}_2\mbox{CO}_3\)
Waarom is dit neutraal?
Dat is het ook niet, een oplossing zal inderdaad redelijk basisch zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer