Springen naar inhoud

Speciale relativiteit

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2009 - 16:48

ik heb hier een simpel voorbeeld van tijdsdilatie dat ik wil uitrekenen maar het probleem is dat het niet uit komt.
Het gaat als volgt een auto zijd met een snelheid van 0.5c (beetje overdreven maar het is maar een vb.) hij zet ook z'n koplampen op die lich uizenden van v=c. Vanuit het standpunt van de bestuurder is het dus geen probleem, het licht reist vanuit zijn positie met snelheid c van hem af zoals het zou moeten.

Een waarnemer aan de kant die niet beweegt en de auto dus voorbij ziet gaan tegen 0.5c zou dan de lichstralen tegen 1.5c voorbij zien gaan maar gelukkig is er tijds dilatie en is dit niet het geval.
de formule voor tijdsdilatie gaat denk ik als volgt: T=t/(1-(v/c)≤)^1/2
^1/2>wortel
T=tijd waarnemer
t=tijd in de auto
als we v invullen met0.5c kom ik T=t.0,8660 uit.

v=d.T T=1,154.....
d=450000000
als je dit uitrekent is v ni gelijk aan c, het kan dus ni kloppe.
Weet iemand wat er mis is met mijn redenering/ rekenwerk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 10:09

Verplaatst naar Relativiteitstheorie.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 10:36

Weet iemand wat er mis is met mijn redenering/ rekenwerk?

Ik heb het niet nagerekend, maar zo op het eerste zicht zou ik zeggen dat je de ruimtedilatatie nog moet meerekenen. Overigens zijn er nog gemakkelijkere formules om uit te rekenen wat je wilt uitrekenen.

Veranderd door 317070, 27 augustus 2009 - 10:38

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 11:29

is ruimtedilatie geen gevolg van de tijdsdilatie?
toch bedankt en ik zal eens kijken naar formules voor de lorentz contractie, mischien als ik d=450 000 000 aanpas zal het mischien uitkomen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 11:50

zou ik zeggen dat je de ruimtedilatatie nog moet meerekenen.

Van ruimtedilatiatie heb ik nog nooit gehoord. Vermoedelijk bedoel je lengtecontractie.

@die hanze: het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt uitrekenen, maar ben je bekend met de optelling van snelheden in de speciale relativiteitstheorie?
- Niels Bohr -

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 20:24

ik wil aantonen dat het licht dat uit de koplampen van de auto vertrekt ten opzichte van een stilstaande waarnemer toch met de lichtsnelheid reist en niet met 1.5c zoals de klassieke natuurkunde door optelling van snelheden voorspelt.
Ik pas de formule voor tijds dillatie toeen van daar uit bereken ik de snelheid ten opzichte van de stilstaande waarnemer.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 20:28

ik wil aantonen dat het licht dat uit de koplampen van de auto vertrekt ten opzichte van een stilstaande waarnemer toch met de lichtsnelheid reist en niet met 1.5c zoals de klassieke natuurkunde door optelling van snelheden voorspelt.

Dat kun je niet aantonen, het zit al in de axioma's van de speciale relativiteitstheorie. Je kunt niet v=c invullen in de Lorentzfactor, want dat levert een onbepaalde vorm op (in de limiet v->c wordt de factor oneindig).
- Niels Bohr -

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 20:57

LaTeX

Met LaTeX bedoel ik de snelheid lichtstraal t.o.z. waarnemer langs weg.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 10:47

Stel dat deze auto op zijn dak een lichtbron heeft die wit licht in alle richtingen uitstraalt, zie je dan blauw licht bij het naderen van deze auto en rood licht na het passeren ervan? ( Doppler-effect )
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(ThadŽus Judas).

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 11:22

voorstelling Doppler-effect:

Geplaatste afbeelding
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(ThadŽus Judas).

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 14:20

kotje ik snap niet waar die formule vandaan komt maar toch bedankt want ze geeft precies weer wat ik wilde aantonen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 15:50

kotje ik snap niet waar die formule vandaan komt maar toch bedankt want ze geeft precies weer wat ik wilde aantonen.

Die formule komt uit de samenstelling van snelheden uit de SRT.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 15:54

kotje ik snap niet waar die formule vandaan komt

ben je bekend met de optelling van snelheden in de speciale relativiteitstheorie?

- Niels Bohr -

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 16:13

Ik denk dat in jou voorbeeld de toeschouwer niets te maken heeft met de speciale Relativiteitstheorie.
Doordat de max. snelheid van de lichtgolven = c , haalt het bewegend voorwerp de geproduceerde golven in. (= Doppler effect ).
Maar de golven bewegen door de ruimte met een snelheid c. Wat voor de toeschouwer normaal is.
Maar door kleurverschuiving neemt hij wel het Doppler-effect waar. ( zie roodverschuiving bij sterren die snel van ons weg gaan )
Waarom de bestuurder niets merkt van dit Doppler effect heeft dan wel te maken met de speciale Relativiteitstheorie.
Doordat voor de bestuurder de tijd vertraagt en alles in de rijrichting korter wordt (volgens de Lorenzfactor ) kan hij hierdoor het Doppler effect (Doppler shift) niet waarnemen.

Veranderd door Erelce, 28 augustus 2009 - 16:23

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 17:52

Ik denk dat in jou voorbeeld de toeschouwer niets te maken heeft met de speciale Relativiteitstheorie.
Doordat de max. snelheid van de lichtgolven = c , haalt het bewegend voorwerp de geproduceerde golven in. (= Doppler effect ).
Maar de golven bewegen door de ruimte met een snelheid c. Wat voor de toeschouwer normaal is.
Maar door kleurverschuiving neemt hij wel het Doppler-effect waar. ( zie roodverschuiving bij sterren die snel van ons weg gaan )
Waarom de bestuurder niets merkt van dit Doppler effect heeft dan wel te maken met de speciale Relativiteitstheorie.
Doordat voor de bestuurder de tijd vertraagt en alles in de rijrichting korter wordt (volgens de Lorenzfactor ) kan hij hierdoor het Doppler effect (Doppler shift) niet waarnemen.

Men krijgt een Dopplereffect gegeven door de formule LaTeX .
Als bron naar waarnemer toe dan V<0 en krijgen blauwverschuiving dit wil niet dat we wit licht (roggbiv) als blauw zien maar wel frequentie licht verhoogt(het zal hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat we witte licht niet meer zien). Als bron waarnemer weg dan V>0 en krijgen roodverschuiving...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures