Springen naar inhoud

[fysica] substitutieweerstand

• Log in om te kunnen reageren

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 09:04

(Herkomst: toelatingsproef juli 2000, vraag 8)

12) De subsitutieweerstand (vervangingsweerstand) tussen de punten A en B in de onderstaande schakeling bedraagt

Geplaatste afbeelding

• 10 Ω
  • 18 Ω
  • 28 Ω
  • 37 Ω
Verborgen inhoud
Antwoord A.

Stel een vraag over deze oefening.

Ik kom dit niet echt uit...je kunt toch niet alle weerstanden gebruiken?

Bovendien, hoe weet je of je de vervangingsweerstand(en) eerst parallel of eerst serie moet berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 09:22

Je moet het stapsgewijs "afbreken", beginnen waar je kan beginnen. Dat is in dit geval helemaal rechts, daar staan drie weerstanden die je kan samennemen. Staan ze in serie of in parallel? Bepaal dan de vervangingsweerstand en werk zo verder je weg naar links.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 09:48

Maar met die 3 weerstanden rechts kom ik al aan 7....

((1/2)+(1/2))-1 (want die 2 weerstanden van 2 Ohm staan parallel) + 6 = 1 + 6 = 7...

Dan ga ik te veel uitkomen, want het antwoord is 10 Ohm..

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:00

Nee die 3 weerstanden rechts staan in serie en bij elkaar opgeteld is dat dus 8 Ohm.
Dan moet je die vervangingsweerstand van 8 ohm samenvoegen met die van 10 ohm, die staan wel parallel, en zo door gaan naar links.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:
Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:13

Je moet het stapsgewijs "afbreken", beginnen waar je kan beginnen.

Wat TD bedoelt is dat je maar twee formules hebt die je kunt toepassen, eentje om serieweerstanden op te tellen, eentje om parallelweerstanden op te tellen.
Je moet dus eens gaan kijken in welk stuk van de schakeling je ergens tussen twee knooppunten n van die twee kunt toepassen, m.a.w. een stuk zoeken waar je f alleen serieweerstanden, f alleen parallelweerstanden vindt.

anakin2.png

die vervang je door n weerstand.

Hoera, nu heb je een stuk waarop je de formule voor de parallelweerstand kunt toepassen:

anakin3.png

und so weiter.

Nee die 3 weerstanden rechts staan in serie en bij elkaar opgeteld is dat dus 8 Ohm.

(2+6+2=10) ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:23

Mag je er zomaar van uit gaan dat die vervangingsweerstand van 10 Ohm op de 'oorspronkelijke plaats' van 6 Ohm terechtkomt? Waarom? Hij kon toch evengoed op 1 van de 2 Ohms gestaan hebben?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:26

Hij kon toch evengoed op 1 van de 2 Ohms gestaan hebben?

Ja, en om het even waar ergens tussen de oorspronkelijke weerstanden ook. Maakt dat ook maar nig verschil? Neen. Zolang je de vervangingsweerstand maar tussen de oorspronkelijke knooppunten plakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:27

Mag je er zomaar van uit gaan dat die vervangingsweerstand van 10 Ohm op de 'oorspronkelijke plaats' van 6 Ohm terechtkomt? Waarom? Hij kon toch evengoed op 1 van de 2 Ohms gestaan hebben?

Dat is net het hele idee van de vervangingsweerstand. Als er tussen twee punten een aantal weerstanden "kop-staart" elkaar opvolgen (in "serie" staan), dan is de totale weerstand tussen begin- en eindpunt de som van de afzonderlijke weerstandswaarden. De nieuwe vervangingsweerstand staat dus niet "op de plaats van die van 6" (of een van de andere twee), maar in de plaats van het geheel van die drie weerstanden. Wr je die dan precies "tekent", maakt niet uit, als het maar aan de juiste punten verbonden is...

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:28

Jan, ik kom het perfect uit als ik het doe op jouw manier, maar het zou dus geen verschil gemaakt hebben als ik de vervangingsweerstand op 1 van de weerstanden van 2 Ohm had gezet?

(Nu kan ik dat namelijk nog controleren, maar morgen zou het me in de war kunnen brengen)

EDIT: oke, ik snap wel dat ik niet mag zeggen dat je de vervangingsweerstand 'op een van de oorspronkelijke weerstanden plaatst', maar je begrijpt wel wat ik bedoel..;)

EDIT 2: het komt wel uit als ik die 10 Ohm (vervanging) parallel plaats tegenover die andere 10 Ohm en zo verder werk, maar niet als ik die vervangingsweerstand in serie zou zetten met die andere 10 Ohm (aan de zijden van 1 van de weerstanden van 2 Ohm dus)

Veranderd door anakin skywalker, 24 augustus 2009 - 10:33

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:36

Jan, ik kom het perfect uit als ik het doe op jouw manier, maar het zou dus geen verschil gemaakt hebben als ik de vervangingsweerstand op 1 van de weerstanden van 2 Ohm had gezet?

EDIT: oke, ik snap wel dat ik niet mag zeggen dat je de vervangingsweerstand 'op een van de oorspronkelijke weerstanden plaatst', maar je begrijpt wel wat ik bedoel..;)

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als je m'n vorig bericht begrijpt is deze vraag beantwoord, denk ik... Je mag die weerstand ook ergens op een "zette" plaats linksboven tekenen, als je de uiteinden maar op de juiste plaatsen verbindt...

EDIT 2: het komt wel uit als ik die 10 Ohm (vervanging) parallel plaats tegenover die andere 10 Ohm en zo verder werk, maar niet als ik die vervangingsweerstand in serie zou zetten met die andere 10 Ohm (aan de zijden van 1 van de weerstanden van 2 Ohm dus)

Natuurlijk niet, dat mag niet... Stel dat sterretje een weestand is:

a---*---*---*---b

De letters a en b duiden twee punten aan (knopen). Als "+" de vervangingsweerstand is van die drie sterren in serie, dan moet je die z plaatsen: a---+---b: precies tussen dezelfde punten.

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 10:42

Oh, oke, ik snap het, bedankt ;)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2009 - 15:25

Ok! Graag gedaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures