[elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

Hallo,

Ik zit in de knoop met een netwerkje. Ik zou graag de stromen i1,i2,i3 en i vinden.

Ik heb 3 vergelijkingen, maar vind geen 4de meer, de stroombron speelt hierin parten..

Kan iemand mij zeggen wat nog een vergelijking zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt.

10*i1 - 5 - 10*i2=0

i1+i2-i3=0

1,5+i3-i=0
Bijlagen
oefening.JPG
oefening.JPG (41.51 KiB) 312 keer bekeken

Berichten: 2.746

Re: [elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

takken met enkel bronnen geven altijd moeilijkheden.

over de eerste en 3e verticale tak van rechts staat dezelfde spanning ...

Berichten: 3

Re: [elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

stoker schreef:takken met enkel bronnen geven altijd moeilijkheden.

over de eerste en 3e verticale tak van rechts staat dezelfde spanning ...
Hm, dan kom ik uit i=0,85 A.. Als die spanning gelijk is dan zou 10i2=15i ?

Ik heb de stroom i eens met norton en thevenin berekend, ik kom voor beide 0,5A uit. Dus dat zal wel de juiste zijn zeker ? In mijn Kirchoff moet er dus nog een foutje zitten..

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

je vergelijkingen zijn juist
untitled.JPG
untitled.JPG (39.08 KiB) 311 keer bekeken
Hm, dan kom ik uit i=0,85 A.. Als die spanning gelijk is dan zou 10i2=15i ?
De rode lus rechts geeft de deelkring aan waar je de spanningswet van kirchhoff ook nog kunt toepassen (zoals stoker suggereerde): 10*I2+15*I=0 (waaruit je al kunt besluiten dat ofwel I2 ofwel I tegengesteld aan de veronderstelde richting zullen zijn) De veronderstelde stromen lopen immers in dezelfde richting en volgens de spanningswet van kirchhoff moet de som van de spanningen nul zijn.

dat geeft samenvattend het volgende stelsel:
\( \left\{ \begin{array}{l}10I_2+15I=0 \\10I_1-5-10I_2=0 \\I_1+I_2-I_3=0 \\1,5+I_3-I=0 \end{array} \)
waarvan de oplossing is:
\( \left\{ \begin{array}{l}I=0.5 \\I_1=-0.25 \\I_2=-0.75 \\I_3=-1 \end{array} \)

Berichten: 3

Re: [elektriciteit] netwerk oplossen, kirchoff ?

HolyCow schreef:je vergelijkingen zijn juist

[attachment=4142:untitled.JPG]

De rode lus rechts geeft de deelkring aan waar je de spanningswet van kirchhoff ook nog kunt toepassen (zoals stoker suggereerde): 10*I2+15*I=0 (waaruit je al kunt besluiten dat ofwel I2 ofwel I tegengesteld aan de veronderstelde richting zullen zijn) De veronderstelde stromen lopen immers in dezelfde richting en volgens de spanningswet van kirchhoff moet de som van de spanningen nul zijn.

dat geeft samenvattend het volgende stelsel:
\( \left\{ \begin{array}{l}10I_2+15I=0 \\10I_1-5-10I_2=0 \\I_1+I_2-I_3=0 \\1,5+I_3-I=0 \end{array} \)
waarvan de oplossing is:
\( \left\{ \begin{array}{l}I=0.5 \\I_1=-0.25 \\I_2=-0.75 \\I_3=-1 \end{array} \)
Ok bedankt ! Waarschijnlijk ergens een foutje gemaakt bij het uitwerken dan..

Reageer