Springen naar inhoud

Lorentzfactor

• Log in om te kunnen reageren

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2009 - 21:37

Ik begrijp dat de Lorentzfactor behoorlijk groot kan worden als een voorwerp de lichtsnelheid bereik, maar daar moet toch wel een limiet voor zijn. Dus mijn vraag is: Wat is de Lorentzfactor bij de lichtsnelheid? En zeg a.u.b. niet dat het antwoord oneindig is. ;) Ik probeer namelijk te bepalen welke hoeveelheid aan rustmassa je kunt accelereren tot de lichtsnelheid met een kracht van 1N voor 1 sec. Ik weet dat het een kleine hoeveelheid is, maar een paar u's (een paar neutronen/protonen dus) is voldoende.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dr.Gallons

Dr.Gallons

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 10:51

Ik probeer namelijk te bepalen welke hoeveelheid aan rustmassa je kunt accelereren tot de lichtsnelheid met een kracht van 1N voor 1 sec. Ik weet dat het een kleine hoeveelheid is, maar een paar u's (een paar neutronen/protonen dus) is voldoende.

Het antwoord is 0 kg, deeltjes met rustmassa kan je niet versnellen tot de lichtsnelheid ongeacht hoe klein deze is.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 18:37

Het antwoord is 0 kg, deeltjes met rustmassa kan je niet versnellen tot de lichtsnelheid ongeacht hoe klein deze is.

Het is niet nodig deeltjes met rustmassa 0 te versnellen tot de lichtsnelheid. Ze bewegen zo wie zo met de lichtsnelheid. Anders bestaan ze niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 19:53

je kan niks versnellen tot c

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 20:07

je kan niks versnellen tot c

Ik ga eens mijn eigen tegenspreken. Als een electron springt van een hoger energieniveau naar lager energieniveau dan stuurt het een foton uit met snelheid c. Maar logisch gezien moet voor het uitsturen het foton toch gevormd worden met een snelheid 0 en dan in een korte,korte,... tijd versneld worden tot c. Misschien domme gedachte ;)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 16:50

Als een electron springt van een hoger energieniveau naar lager energieniveau dan stuurt het een foton uit met snelheid c.

Hoe moeten we ons dat proces eigenlijk voorstellen? Of kunnen we dat niet? Iets voor een nieuw topic? Of is die zaak al eens behandeld?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 18:22

Iets voor een nieuw topic? Of is die zaak al eens behandeld?

Jazeker, zie hier. Discussie over hoe licht aan zijn snelheid komt dus ook a.u.b. in dat topic ;)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 19:14

Jazeker, zie hier. Discussie over hoe licht aan zijn snelheid komt dus ook a.u.b. in dat topic ;)

Ik heb geen problemen met de snelheid van het foton, maar met de precieze manier waarop het ontstaat. Heeft de kwantumfysica daar ook iets over te melden, of kunnen we alleen de kans erop berekenen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures