Lorentzfactor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Lorentzfactor

Ik begrijp dat de Lorentzfactor behoorlijk groot kan worden als een voorwerp de lichtsnelheid bereik, maar daar moet toch wel een limiet voor zijn. Dus mijn vraag is: Wat is de Lorentzfactor bij de lichtsnelheid? En zeg a.u.b. niet dat het antwoord oneindig is. ;) Ik probeer namelijk te bepalen welke hoeveelheid aan rustmassa je kunt accelereren tot de lichtsnelheid met een kracht van 1N voor 1 sec. Ik weet dat het een kleine hoeveelheid is, maar een paar u's (een paar neutronen/protonen dus) is voldoende.

Berichten: 119

Re: Lorentzfactor

Ik probeer namelijk te bepalen welke hoeveelheid aan rustmassa je kunt accelereren tot de lichtsnelheid met een kracht van 1N voor 1 sec. Ik weet dat het een kleine hoeveelheid is, maar een paar u's (een paar neutronen/protonen dus) is voldoende.
Het antwoord is 0 kg, deeltjes met rustmassa kan je niet versnellen tot de lichtsnelheid ongeacht hoe klein deze is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Lorentzfactor

Het antwoord is 0 kg, deeltjes met rustmassa kan je niet versnellen tot de lichtsnelheid ongeacht hoe klein deze is.


Het is niet nodig deeltjes met rustmassa 0 te versnellen tot de lichtsnelheid. Ze bewegen zo wie zo met de lichtsnelheid. Anders bestaan ze niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Lorentzfactor

je kan niks versnellen tot c

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Lorentzfactor

je kan niks versnellen tot c


Ik ga eens mijn eigen tegenspreken. Als een electron springt van een hoger energieniveau naar lager energieniveau dan stuurt het een foton uit met snelheid c. Maar logisch gezien moet voor het uitsturen het foton toch gevormd worden met een snelheid 0 en dan in een korte,korte,... tijd versneld worden tot c. Misschien domme gedachte ;)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Lorentzfactor

Als een electron springt van een hoger energieniveau naar lager energieniveau dan stuurt het een foton uit met snelheid c.


Hoe moeten we ons dat proces eigenlijk voorstellen? Of kunnen we dat niet? Iets voor een nieuw topic? Of is die zaak al eens behandeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Lorentzfactor

Iets voor een nieuw topic? Of is die zaak al eens behandeld?
Jazeker, zie hier. Discussie over hoe licht aan zijn snelheid komt dus ook a.u.b. in dat topic ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Lorentzfactor

Jazeker, zie hier. Discussie over hoe licht aan zijn snelheid komt dus ook a.u.b. in dat topic ;)


Ik heb geen problemen met de snelheid van het foton, maar met de precieze manier waarop het ontstaat. Heeft de kwantumfysica daar ook iets over te melden, of kunnen we alleen de kans erop berekenen?

Reageer