Wetten van maxwell

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 771

Wetten van maxwell

Ik had laatst op een barbecue van de faculteit een discussie met een medestudent

Hij beweerde (voor 1 drankbonnetje ;) ) dat de wetten van Maxwell niet gelden voor sferische golven

Ik was het eerst niet echt akkoord omdat ik van mening ben dat de wetten van maxwell een soort natuurwetten zijn, en natuurwetten gewoon altijd gelden.

We zijn het toen aan de assistent fysica gaan vragen, die er ook was maar die kon niet meteen een antwoord geven

Hij gaf aan dat het kon zijn dat ze niet gelden, omdat de divergentie's misschien veranderen als je het voor sferische golven berekent

(wat me ook wel zeer goed mogelijk lijkt)

Dus weet iemand of ze gelden, en zoniet, wat zijn dan de wetten van maxwell voor sferische golven?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wetten van maxwell

In principe zijn Maxwells wetten fundamenteel en altijd geldig. Dat bolgolven divergentieproblemen opleveren, kun je opvatten als aanwijzing dat perfecte bolgolven niet fysisch kunnen voorkomen in de natuur.

Aangezien mijn kennis van QED en topologische electrodynamica niet zo groot zijn kan ik hier niet dieper op ingaan. Zie hier voor een discussie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer