Gaat er bij verbranding massa verloren?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 159

Gaat er bij verbranding massa verloren?

Antoine Lavoisier toonde aan dat er bij verbranding geen massa verloren gaat, hij legde de basis van de wet van behoud van massa. Aan de andere kant is er de massa-energierelatie, beschreven door Einstein, die stelt dat massa en energie 2 vormen van hetzelfde zijn, en dat het een in het ander omgezet kan worden. Dat is wat gebeurt bij kernreacties: massa wordt omgezet in energie. Bij kernsplitsing is dit 1/1000, bij kernfusie 1/100. Maar, als bij verbranding geen massa verloren gaat terwijl er toch energie vrijkomt, waar komt de energie van verbranding dan vandaan? Nu komt bij verbranding wel miljoenen keren minder energie vrij dan bij kernreacties, dus wordt er ook veel minder massa vernietigd. Als ik het goed begrijp, zou er bij verbranding dus wel degelijk materie verdwijnen, alleen is het verschil zo klein (minder dan een miljardste) dat daar niets van te merken valt. Klopt dit?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gaat er bij verbranding massa verloren?

Klopt

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Gaat er bij verbranding massa verloren?

Er gaat nooit massa verloren zonder energie opbrengst in reakties in kernen en rond kernen.

Dat geldt ook bij chemische reakties.

1 foton die vetrekt omvat energie die eerst massa was.

Als het foton weer aankomt op bestemming zal zijn energie weer worden omgezet in een precies dezelfde hoeveelheid massa.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 72

Re: Gaat er bij verbranding massa verloren?

Zo vroeg mij ooit ook eens in de bioscoop waar ik werkte (waar altijd wat chaos rondom de oplaadbare batterijen voor het personeel was), iemand of de opgeladen batterijen ook zwaarder waren. ze was ze aan het wegen in haar hand.

Ik heb toen geantwoord van wel, doch dat dat erg moeilijk te voelen was, E = mc2 geldt uiteraard ook voor oplaadbare batterijen, maar het kwadraat van de lichtsnelheid is toch wel een erg groot getal.

Als je de vrijgekomen energie deelt door het kwadraat van de lichtsnelheid kom je volgens mij uit op het massaverlies.

Berichten: 8.614

Re: Gaat er bij verbranding massa verloren?

Escafon schreef:Zo vroeg mij ooit ook eens in de bioscoop waar ik werkte (waar altijd wat chaos rondom de oplaadbare batterijen voor het personeel was), iemand of de opgeladen batterijen ook zwaarder waren. ze was ze aan het wegen in haar hand.

Ik heb toen geantwoord van wel, doch dat dat erg moeilijk te voelen was, [...]
Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer