Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 347

Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Dit topic is afgesplitst van


Niet echt smiley waardig maar correct. Onder andere down-reguleert alcohol NMDA receptors (subeenheid 2?) wat juist voor het leervermogen van groot belang is. Wat mij betreft zou het drinken van alcohol tijdens zwangerschap ertoe moeten lijden dat de aanstaande moeder in een kliniek moet worden opgesloten tot na de geboorte van het kind wat vervolgens ter adoptie wordt gesteld. De hoeveelheid schade die alcohol doet aan de hersenen is echt enorm en er bestaat geen excuus voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Maar geldt dit ook als de alcohol bij de conceptie gebruikt werd?

Berichten: 771

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Maar geldt dit ook als de alcohol bij de conceptie gebruikt werd?
stiekem hoop ik dat daar nog nooit onderzoek werd naar gevoerd ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Niet echt smiley waardig maar correct.
Alsof het FAS ontstaat doordat zaadcellen in contact zijn gekomen met alcohol...grapje dus. En ja, ik vind

dat je grappen mag maken over dat soort zaken, waarom, omdat het grappen zijn en het niet serieus is bedoeld.
Wat mij betreft zou het drinken van alcohol tijdens zwangerschap ertoe moeten lijden dat de aanstaande moeder in een kliniek moet worden opgesloten tot na de geboorte van het kind wat vervolgens ter adoptie wordt gesteld. De hoeveelheid schade die alcohol doet aan de hersenen is echt enorm en er bestaat geen excuus voor.
Studies zijn het daar nog niet helemaal over eens. De ene zegt dat zelfs één glas teveel is, de andere zegt dat met mate en later in de zwangerschap het geen probleem is. Dit herinnert mij trouwens aan een deel van een presentatie die ik ooit heb gegeven over microcefalie:

Afbeelding

Bron: A critical role of PAX6 in alcohol induced fetal microcephaly Peng Y., Neurobiology of disease

Uit bovenstaande grafiel blijkt -weliswaar bij kikkers- dat 0.3% alcohol de PAX6 genexpressie remt

met maar liefst 90%. Let wel, 0.3% = 3 promille! Tot en met 0.2% vonden ze morfologisch geen significante verschillen.

Als je dit gelijk zou trekken met de mens, zou het betekenen dat moeders zwaar geintoxiceerd moet zijn om meetbare schade aan te richten. Natuurlijk geldt het niet voor de mens hetzelfde en zijn er veel meer factoren die meespelen, maar even om jouw uitspraak te relativeren. Ik ben het met je eens dat voorkomen beter dan genezen is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

anusthesist schreef:Alsof het FAS ontstaat doordat zaadcellen in contact zijn gekomen met alcohol...grapje dus. En ja, ik vind

dat je grappen mag maken over dat soort zaken, waarom, omdat het grappen zijn en het niet serieus is bedoeld.
Dat is dus een cirkelredenering (grappen mogen maken omdat het grappen zijn?) en iets is niet automatisch grappig omdat het niet serieus bedoeld is. Ik vindt ziektes iig niet grappig, misschien dat een dokter of internist daar anders tegenaan kijkt, maar dat is eerder een beroepsrisico dan een maatschappelijk aanvaardbare standaard.
Studies zijn het daar nog niet helemaal over eens. De ene zegt dat zelfs één glas teveel is, de andere zegt dat met mate en later in de zwangerschap het geen probleem is.
Ongetwijfeld! Zelfs een kogel in je hoofd is ook niet noodzakelijk dodelijk. Er zijn zelfs mensen die er niets meetbaars aan over hielden, bv als de kogel bleef steken in het bot. Dat neemt niet weg dat iemand die moedwillig op mensen schiet op zijn zachtst gezegd gevaarlijk bezig is en eventjes veilig opgeborgen moet worden.

Als dit voorbeeld te extreem is, laten we dan heroine nemen. Ook een drug, maar een hele lage dosis is vast niet gevaarlijk, toch? Maar je zult het vast niet leuk vinden als iemand het opeens voor de lol in je aderen injecteert. Als iemand zichzelf wil vergiftigen mag dat best, maar wel op zo'n manier dat niemand anders gevaar loopt.
Dit herinnert mij trouwens aan een deel van een presentatie die ik ooit heb gegeven over microcefalie:
Ik had het over NMDA receptors, niet PAX6. Ik heb helaas geen link maar het onderzoek wees uit dat er een blijvende reductie in de werking van NMDA receptors plaatsvond door ethanol blootstelling. Dit werd gedaan in muizen, maar menselijke NMDA reageert op dezelfde manier op ethanol als die van muizen, dus lijkt het me relevant. De concentraties van ethanol waren zeer laag, maar helaas kan ik me geen cijfers herinneren. Ik zal eens kijken of ik dit of soortgelijk onderzoek kan vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Ik vindt ziektes iig niet grappig, misschien dat een dokter of internist daar anders tegenaan kijkt, maar dat is eerder een beroepsrisico dan een maatschappelijk aanvaardbare standaard.


Ziektes zijn niet grappig. Patienten met ziektes ook niet. Ziektes gebruiken in ridicule contexten (zoals een kind dat FAS oploopt door langs een met 40% alcohol geimpregneerde tampon te zwemmen) wél, althans vind ik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Ik zal eens kijken of ik dit of soortgelijk onderzoek kan vinden.
Ik heb even een zoekactie gepleegd en kwam het volgende artikel tegen:

Cell surface expression of NR1 splice variants and NR2 subunits is modified by prenatal ethanol exposure

Y. Honse K. M. Nixon M. D. Browning and S. W. Leslie Neuroscience 122 (2003) 689–698
In summary, the total protein expression of either NR1 splice variants or total NR1 subunits was unaffected

by prenatal ethanol exposure.

Moreover, prenatal ethanol exposure may result in reduced levels of NR2A and possibly NR2B subunits at the cell surface...

However, the expression of C2-terminal NR1 splice variants was significantly reduced in ET groups at the post-synaptic membrane. The levels of another variant containing the C1- terminal cassettes were significantly decreased in PF as well as ET groups, which may indicate an additional influence of dietary factors. These results suggest that prenatal ethanol exposure alters cell surface expression of some of the NR1 splice variants.
Met andere woorden; de NR1 subunits zijn niet aangedaan en de NR2B is niet aangedaan, dus alleen de NR2A (ze zeggen 'possibly', maar in het artikel zeggen ze ook duidelijk 'niet significant'). Deze is echter voor het leervermogen -zoals je eerder zei- wel van groot belang. De titel van het artikel is met bovenstaande in het achterhoofd bovendien ook een beetje misleidend.
A previous report from our laboratory showed that mean tail blood ethanol levels (mg/dl) taken between

9:00 and 10:00 AM were 119.611.5 and 144.113.4 on days 8 and 15 of gestation.
Als we dan naar de effecten van dergelijke concentraties kijken (bron), moet je je als moeder toch schier laveloos zuipen. Helemaal als je nagaat dat een muis slechts 20 dagen drachtig is. Een goede 10% van de tijd (waarschijnlijk veel meer omdat ze praten over een alcoholintake van 35% van de totale calorieintake) is de muis stomdronken geweest. In de situatie van de mens zou dat neerkomen op een periode van tenminste 4 weken van de 40 weken zwangerschap dat de moeder stomdronken moet zijn geweest.

Afbeelding

Ik denk dat dit meer jouw uitspraak relativeert dan mijn voorbeeld over PAX6.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Effect van alcohol op ontwikkeling hersenen

Ziektes zijn niet grappig. Patienten met ziektes ook niet. Ziektes gebruiken in ridicule contexten (zoals een kind dat FAS oploopt door langs een met 40% alcohol geimpregneerde tampon te zwemmen) wél, althans vind ik.
Over FAS had ik het niet. Ik reageerde op het niet-serieuze voorstel van iemand om condooms te vullen met alcohol. Mochten een geslachtscel dat overleven zouden het ongetwijfeld beschadigd zijn.

MAAR als een vrouw zwanger zou zijn, dan zou alcohol wat via een andere manier het bloed in komt ook FAS kunnen veroorzaken.

Reageer