Langslapen & voedselopslag: 2 vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Langslapen & voedselopslag: 2 vraagjes

Hallo, ik heb 2 vraagjes en ik dacht ik stel ze ff op het wetenschapsforum ;)

1. voedingsstoffen, waar worden die opgeslagen? je organen breken alle voedsel af tot voedingsstoffen, maar wat dan? blijft alles gewoon in je darmen zitten tot je lichaam het nodig heeft of wordt alles direct naar de spieren vervoerd, of iets geheel anders? Da's iets wat me al een tijdje bezighoudt...

2. Ik ben tijdens deze zomervakantie nu al een tijdje veel aan het uitslapen... Maar het begint een beetje vreemd te worden: de laatste dagen sliep ik soms wel tot 11 uur lang per nacht en nog kom ik smorgens niet spontaan uit mijn bed (ik zou het wel kunnen maar ik ben gewoon nog zo moe dat ik kan blijven slapen). Het kan toch niet zijn dat ik slaap inhaal van maandan geleden he (aangezien ik tijdens een schooljaar zelden uitslaap)? of wel? of is het normaal dat wanneer je veel uitslaapt je eraan gewend raakt en je lichaam niet meer geneigd is om "snel" wakker te worden?

joris

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Langslapen & voedselopslag: 2 vraagjes

1. voedingsstoffen, waar worden die opgeslagen? je organen breken alle voedsel af tot voedingsstoffen, maar wat dan? blijft alles gewoon in je darmen zitten tot je lichaam het nodig heeft of wordt alles direct naar de spieren vervoerd, of iets geheel anders? Da's iets wat me al een tijdje bezighoudt...
Er zijn meerdere mogelijkheden:

1) ze worden opgeslagen (glucose in de vorm van glycogeen in de lever en spieren, vetten in vetcellen)

2) ze worden verbruikt (glucose, vetten en eiwitten om energie te leveren)

3) ze worden gebruikt als bouwstoffen (calcium voor botten, aminozuren voor eiwitten etc)

4) ze worden gebruikt in velerlei biochemische processen (vitamines, mineralen etc)
2. Ik ben tijdens deze zomervakantie nu al een tijdje veel aan het uitslapen... Maar het begint een beetje vreemd te worden: de laatste dagen sliep ik soms wel tot 11 uur lang per nacht en nog kom ik smorgens niet spontaan uit mijn bed (ik zou het wel kunnen maar ik ben gewoon nog zo moe dat ik kan blijven slapen). Het kan toch niet zijn dat ik slaap inhaal van maandan geleden he (aangezien ik tijdens een schooljaar zelden uitslaap)? of wel? of is het normaal dat wanneer je veel uitslaapt je eraan gewend raakt en je lichaam niet meer geneigd is om "snel" wakker te worden?
Slaap van een aantal maanden geleden haal je niet in. Ik denk dat je gewoon een veranderd bioritme hebt dóórdat je langer kunt uitslapen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 13

Re: Langslapen & voedselopslag: 2 vraagjes

ok bedankt ;)

dan zal ik maar eens beginnen met minder te slapen om er aan te wennen ^^

Reageer