Springen naar inhoud

Het menselijk lichaam en water

• Log in om te kunnen reageren

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 11:30

Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.
Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.
Het zou toch veel efficiŽnter zijn als het lichaam dit vocht zou opslaan?

Veranderd door Sylvester, 26 augustus 2009 - 11:31

Het genie woont slechts ťťn verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 13:14

Dat valt wel mee hoor. De nier heeft een geweldig concentrerend vermogen wat ertoe leidt dat maximaal per dag
slechts 500 tot 750 ml vocht wordt uitgescheiden.

Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

In principe wordt het vocht opgeslagen, hoewel jij denk ik opslag in het milieu extťrieur bedoelt. Er zit gigantisch veel water in cellen en in bloed die je kunt verliezen zonder dat je daar echte nadelige effecten van ondervindt. Uitdrogingen tot meer dan 10% gewichtsverlies beginnen link te worden, zodat een gemiddeld mens van 70 kilo tot 63 kilo 'mag' uitdrogen zonder echte permanente schade te ondervinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 17:45

Het is simpelweg niet nodig bevonden door evolutie. Er zijn dieren die zeer zuinig met water omspringen, vooral veel woestijn dieren hebben een veel sterker geconcentreerde urine dan mensen. Sommige dieren hoeven zelfs geen extra water te drinken maar volstaan met het water uit hun voedsel.

Maar mensen hebben meestal een ruime voorraad water tot hun beschikking. Het lijkt niet ideaal en ik zou liever ook een paar dagen zonder kunnen, maar helaas.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures