Terugvallen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Terugvallen

Zij een waterstofatoom in een aangeslagen toestand E(2). Op een zeker moment valt het terug naar de grondtoestand E(1) en zend daarbij een foton uit. Kan men het electron waarnemen tussen de toestand E(2), E(1). Eventueel waarom niet?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Terugvallen

Zij een waterstofatoom in een aangeslagen toestand E(2). Op een zeker moment valt het terug naar de grondtoestand E(1) en zend daarbij een foton uit. Kan men het electron waarnemen tussen de toestand E(2), E(1). Eventueel waarom niet?


Een mogelijke verklaring van mij: Bij het begin van het terugvallen stuurt electron een foton uit met energie gelijk aan verschil energieniveaus. Moest men nu het electron waarnemen tussen de 2 energieniveaus dan wordt de wet van behoud energie geschonden.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Terugvallen

Indien er geen toestanden zich bevinden tussen E(2) en E(1), dan komt het elektron uberhaupt nooit hiertussen, dus dan kun je hem hier ook nooit aantreffen. Wanneer een elektron vervalt tussen twee niveau's met vele tussenstappen, dan is het weldegelijk mogelijk om het elektron in een van de tussenstappen te detecteren, mits je maar snel genoeg een meting kan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Terugvallen

Indien er geen toestanden zich bevinden tussen E(2) en E(1), dan komt het elektron uberhaupt nooit hiertussen, dus dan kun je hem hier ook nooit aantreffen. Wanneer een elektron vervalt tussen twee niveau's met vele tussenstappen, dan is het weldegelijk mogelijk om het elektron in een van de tussenstappen te detecteren, mits je maar snel genoeg een meting kan doen.
Als het electron een foton uitstuurt in E(2) met energie=E(2)-E(1) dan kan men het nooit tussen de 2 energieniveaus vinden(anders wet behoud energie wordt geschonden) en toch duikt het electron op in het laagste energieniveau. Is wel eigenaardig vind ik.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Terugvallen

Dat is helemaal niet zo eigenaardig. De overgang van een energieniveau naar een ander is niet op te vatten als het bewegen van een positie P naar een nieuwe positie Q.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Terugvallen

Dat is helemaal niet zo eigenaardig. De overgang van een energieniveau naar een ander is niet op te vatten als het bewegen van een positie P naar een nieuwe positie Q.


Heeft de moderne natuurkunde wel iets te zeggen over hoe dat precies in zijn werk gaat? Je kan wel kansen uitrekenen, dat weet ik wel. Maar dat is maar een zeer beperkte beschrijving.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Terugvallen

Zij een waterstofatoom in een aangeslagen toestand E(2). Op een zeker moment valt het terug naar de grondtoestand E(1) en zend daarbij een foton uit. Kan men het electron waarnemen tussen de toestand E(2), E(1). Eventueel waarom niet?
Een elektron is geen bolletje, het is een uitgesmeerde wolk. Als het elektron dus vervalt van een energieniveau naar een ander, dan verliest de volledige wolk als het ware een beetje energie. Ook gebeurt dit (volgens mij!) ogenblikkelijk waarbij er zich geen tussentoestand voordoet.

Moest je het elektron willen waarnemen, dan zal de kans dat je het waarneemt op een hoger niveau hoger zijn voor hij het foton heeft uigestoten, en lager erna. Er is geen tussenliggend niveau, er is enkel iets in de kansruimte verschoven om het foton te kunnen uitstoten. Volgens mij kan die verschuiving in de kansruimte vrijwel ogenblikkelijk gebeuren.

Het idee dat je poneert is een idee uit de kwantumfysica (dat er een minimale hoeveelheid energie nodig is), en dan moet je het elektron ook op die manier bekijken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer