klassikaal werken

Moderator: Rhiannon

Reageer

klassikaal werken

Waar komt het idee vandaan dat kinderen niet alleen het klassikale onderwijs willen?(maar dat ze ook zelfstandig willen werken, samen willen werken etc.)

Berichten: 402

Re: klassikaal werken

Weet niet waar het idee precies vandaan komt.

Maar ik maak uit jouw vraag op dat jij het er niet mee eens bent, klopt dat? :shock:
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 402

Re: klassikaal werken

Ik ben het er namelijk wel mee eens. Soms kan je zelf wat makkelijker werken:

1. Gaat senller

2. Je kan je vragen stellen als je er zelf aan toe bent

3. Onzekere mensen durven soms niet door de klas te roepen dat ze het niet snappen en laten het er dan maar bij zitten, dit wordt hierdoor ook verholpen.

Dit zijn enkele voordelen die ik er in zie..
Destiny is but a word created by man to accept reality

Re: klassikaal werken

Ik heb deze vraag hierop gezet omdat ik hier een onderzoek naar uitvoer. Ik vind de verschillende werkvormen in de klas veel beter als dat kinderen telkens moeten luisteren naar hun leraar (klassikaal onderwijs).

Maar hoe zijn mensen erbij gekomen dat er meer moest komen dan alleen dat klassikale onderwijs? Komt dat vanuit de leerlingen of vanuit de onderwijzers?

Berichten: 402

Re: klassikaal werken

Dat weet ik dus niet, sorry. :shock:

Ook sorry voor de verkeerde interpetatie. ;)
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: klassikaal werken

Probeer eens op Google te zoeken naar Montessori, Jenaplan of Dalton. Volgens mij zijn het soort lesvormen waar jij het over hebt bedacht door pedagogen die vonden dat het klassikale onderwijs een onnatuurlijke manier van kennisoverdracht is. Ter illustratie, van de Montessori site ( http://www.montessori.nl/maria.php):
De kern van Maria Montessori's methode wordt meestal samengevat in de uitspraak: 'Help mij het zelf te doen'; alle opvoeding is in principe zelfopvoeding. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen, door de juiste omgeving en materialen te bieden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: klassikaal werken

Omdat als je klassikaal lesgeeft, dat je gauw verschil ziet in de cijfers. De kinderen die wat minder makkelijk leren, zullen achter blijven. Om dit aan te pakken lijkt het me vrij logisch dat je die kinderen apart zult moeten lesgeven, en de kinderen die wat makkelijker leren zullen misschien aan wat minder uitleg genoeg hebben. Dit kan dus door zelfstandig aan het werk te gaan en dan vragen te stellen wanneer je er aan toe bent.

Want als je erg veel moeite hebt iets te begrijpen, is het vaak belemmerend als je continu de docent moet onderbreken om te vragen het nog eens uit te leggen.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: klassikaal werken

Waar komt het idee vandaan dat kinderen niet alleen het klassikale onderwijs willen?(maar dat ze ook zelfstandig willen werken, samen willen werken etc.)
Volgens mij kwam men er in de loop van de vorige eeuw achter dat dit niet echt een efficiente en kindvriendelijke manier was om onderwijs te geven. In dezelfde tijd dat 'kinderkleding' ontstond en kinderen niet meer als mini-volwassenen werden gekleed?

Ik geloof dat Maria Montessori (1870-1952) als een van de eersten concreet iets ontworp om te kunnen differentieren (aanbieden op niveau).
Maria Montessori was een mooie en imposante verschijning die keihard en in volle overgave werkte. Zij kreeg ongehuwd een zoon – die zij door anderen liet grootbrengen – streed voor vrouwenkiesrecht en vrouwenemancipatie, was diepgelovig en schreef in het begin van haar Methode een vlammende aanklacht tegen de armoede die de mensen liet wonen in ‘walgelijke spelonken’

Evenals Rousseau geloofde zij in de wijsheid van de natuur en in een door die natuur geleide ontwikkeling. En die was bij geen kind gelijk. Daarom wég met die onderwijzer die voor het bord opdrachten staat te geven aan allemaal ongelijke leerlingen, weg met die schoolbanken die zo stonden opgesteld dat oogcontact tussen meester en leerlingen altijd verzekerd was.
Overigens ben ik niet echt weg van Montessori onderwijs maar dan vanwege andere redenen. De methode differentieert wel in die zin dat het kind op zijn eigen snelle of trage manier kan werken. Maar elk kind volgt wel dezelfde lijn. En dat is volgens mij nu wat achterhaald. Je kan ook differentieren op aanbod.

groet, Henriette

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: klassikaal werken

juffie schreef:Ik heb deze vraag hierop gezet omdat ik hier een onderzoek naar uitvoer. Ik vind de verschillende werkvormen in de klas veel beter als dat kinderen telkens moeten luisteren naar hun leraar (klassikaal onderwijs).  

Maar hoe zijn mensen erbij gekomen dat er meer moest komen dan alleen dat klassikale onderwijs? Komt dat vanuit de leerlingen of vanuit de onderwijzers?
Dat is het kip en het ei verhaal. Oplettende leraren signaleren iets en gaan er iets mee doen. Maar het zijn dus de leerlingen die iets aangeven dat ze willen.

Kinderen willen zelfstandig zijn en dat wil men ook stimuleren omdat men het belang daarvan onderkent.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: klassikaal werken

Veertje schreef:Probeer eens op Google te zoeken naar Montessori, Jenaplan of Dalton. Volgens mij zijn het soort lesvormen waar jij het over hebt bedacht door pedagogen die vonden dat het klassikale onderwijs een onnatuurlijke manier van kennisoverdracht is. Ter illustratie, van de Montessori site ( http://www.montessori.nl/maria.php):
De kern van Maria Montessori's methode wordt meestal samengevat in de uitspraak: 'Help mij het zelf te doen'; alle opvoeding is in principe zelfopvoeding. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen, door de juiste omgeving en materialen te bieden.
Hoeft niet persé Dalton-onderwijs te zijn, of Montessori-onderwijs. Hierin wordt vooral toegekomen aan de individuele kwaliteiten (en eigenlijk ook het gebrek daaraan) van leerlingen. Men studeert in zijn algemeenheid langer over een 'gewone' opleiding (bijvoorbeeld havo), met meer persoonlijke begeleiding. Maar korter studeren kan net zo goed voorkomen.

Hoe dan ook, ik denk dat de topicstarter het eerder met een andere invalshoek bedoelt: wat te denken van de 'gewone' trent die momenteel op middelbare scholen gaat:

- keuzewerktijd

- Tweede Fase

- groepjeswerk

- field research

- presentaties/spreekbeurten etc. etc.

Allemaal voorbeelden van géén klassikaal onderwijs. Over de eerste twee voorbeelden (Tweede Fase en keuzewerktijd) wordt momenteel al erg veel onderzoek naar gedaan. Tweede Fase kennen we al een tijdje, momenteel wordt de keuzewerktijd (KWT) of ook wel z-uren genoemd, onder de loep genomen. Veel scholen hebben het systeem al in gebruik of overwegen het te gaan gebruiken. KWT wordt gezien als de lakmoesproef van de Tweede Fase.

Bedoel je dit ook soms, topicstarter? (juffie)
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: klassikaal werken

Het is denk ik ook omdat kinderen steeds meer vaardigheden moeten leren die je alleen zelfstandig kan uitvoeren. Bijvoorbeeld het maken van een werkstuk, onderzoek doen, informatie opzoeken uit boeken of van internet. Dat zijn allemaal dingen die niet klassikaal kunnen, maar die je wel moet kunnen.

Je kan ze natuurlijk wel klassikaal uitleggen, maar de toetsing is alleen mogelijk door middel van een individuele (of kleine groepjes) opdracht.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 128

Re: klassikaal werken

Ik zou zeggen zoek eens op basisvorming, zoek eens op onderwijs vernieuwing

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: klassikaal werken

Hoi Math,

Dat was ik hoor, niet Veertje :shock:

Ik dacht dat de topicstarter naar de eerste vormen van zocht...vandaar.

Met modernere onderwijsvernieuwingen ben ik ook wel bekend.

groet, Henriette

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: klassikaal werken

Hoeft niet persé Dalton-onderwijs te zijn, of Montessori-onderwijs. Hierin wordt vooral toegekomen aan de individuele kwaliteiten (en eigenlijk ook het gebrek daaraan) van leerlingen. Men studeert in zijn algemeenheid langer over een 'gewone' opleiding (bijvoorbeeld havo), met meer persoonlijke begeleiding. Maar korter studeren kan net zo goed voorkomen.
Mijn kinderen hebben beiden een Montessori basisschool gevolgd. Reden dat wij (als ouders ) hiervoor kozen was met name omdat zij op deze school juist hun capaciteiten individueel verder konden ontwikkelen met name omdat zij al voordat ze naar school gingen beiden konden lezen en wij niet wilden dat zij zich uiteindelijk zouden vervelen omdat ze "met de stroom mee moesten". Dit bleek goed te werken. Er was veel sprake van samen werkstukken of presentaties maken, samen dingen organiseren, andere (jongere) kinderen begeleiden, individuele presentaties, werkstukken en spreekbeurten (vanaf groep 4) etc. etc. En zelfstandig zorg dragen voor je eigen werk. Zelf je werktempo bepalen, zorgen dat je bij blijft, als je voor wilt werken mag dat, als je hulp nodig hebt, geen probleem. Een schoolbibliotheek om zelf je informatie voor werkstukken en dergelijke te kunnen verzamelen. De nadruk lag vooral op verantwoordelijkheid voor je eigen werk maar ook verantwoordelijkheid om samen iets te kunnen bewerkstelligen. Mijn kinderen hebben daardoor zowel in groepsverband als ook volledig zelfstandig leren werken. De nadruk bij deze onderwijsvorm ligt dan volgens mij ook op "verantwoordelijkheid", zowel bij werk op groepsniveau als ook op individueel niveau.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer